Definitie


Grondradar





Grondradar of georadar (Ground Penetrating Radar, GPR) is een meettechniek die al vele jaren internationaal wordt toegepast om structuren in de ondergrond, de waterbodem en Kunstwerken in beeld te brengen. De metingen zijn non-destructief van aard. Afhankelijk van de ondergrond kan tot 15 meter diep worden gemeten.

Afwijkingen

Door signaalveranderingen en reflecties worden afwijkingen gevisualiseerd. Door het vergelijken met een beperkt aantal boor- of sondeergegevens of andere informatie, worden afwijkingen in de radarprofielen geclassificeerd als object, holle ruimte, laagscheiding, verontreiniging of andere afwijkingen.

Toepassingsmogelijkheden op en om het spoor
  • Opsporen obstakels;
  • In kaart brengen kabels en leidingen;
  • Ballastdiktekartering;
  • Ballastkwaliteit;
  • Opleveringcontrole constructies;
  • Explosievenonderzoek.
Hulpmiddel

Een grondradaronderzoek kan worden uitgevoerd in tal van totaal uiteenlopende vakgebieden (van archeologie tot asfaltonderzoek en van constructies tot waterbodems). Echter een grondradaronderzoek staat niet op zichzelf. Zoals een arts kennis moet hebben van het menselijke lichaam om een uitspraak te doen over een rüntgenfoto, zo moet een grondradarspecialist kennis hebben van het vakgebied waarbinnen het onderzoek wordt uitgevoerd.

Eerste versie geschreven door: Karel Meinen

Grondradar.PNG (imate/png)

Grondradar.PNG (imate/png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]