Definitie


Grondradar





Grondradar of georadar (Ground Penetrating Radar, GPR) is een meettechniek die al vele jaren internationaal wordt toegepast om structuren in de ondergrond, de waterbodem en Kunstwerken in beeld te brengen. De metingen zijn non-destructief van aard. Afhankelijk van de ondergrond kan tot 15 meter diep worden gemeten.

Afwijkingen

Door signaalveranderingen en reflecties worden afwijkingen gevisualiseerd. Door het vergelijken met een beperkt aantal boor- of sondeergegevens of andere informatie, worden afwijkingen in de radarprofielen geclassificeerd als object, holle ruimte, laagscheiding, verontreiniging of andere afwijkingen.

Toepassingsmogelijkheden op en om het spoor
  • Opsporen obstakels;
  • In kaart brengen kabels en leidingen;
  • Ballastdiktekartering;
  • Ballastkwaliteit;
  • Opleveringcontrole constructies;
  • Explosievenonderzoek.
Hulpmiddel

Een grondradaronderzoek kan worden uitgevoerd in tal van totaal uiteenlopende vakgebieden (van archeologie tot asfaltonderzoek en van constructies tot waterbodems). Echter een grondradaronderzoek staat niet op zichzelf. Zoals een arts kennis moet hebben van het menselijke lichaam om een uitspraak te doen over een rüntgenfoto, zo moet een grondradarspecialist kennis hebben van het vakgebied waarbinnen het onderzoek wordt uitgevoerd.

Eerste versie geschreven door: Karel Meinen

Grondradar.PNG (imate/png)

Grondradar.PNG (imate/png)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]