Definitie


Hofpleinlijn





De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.



Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en 'je moest de mensen dan bijna de trein in slaan'.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]