Definitie


Hofpleinlijn





De Hofpleinlijn is de eerste geëlektrificeerde Spoorlijn in Nederland.

Op 1 oktober 1908 reed hier de eerste elektrische trein tussen Den Haag en Rotterdam Hofplein via onder andere Pijnacker en Nootdorp.

De gebruikte spanning was 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.



Achteraf bleek dat deze spanning niet optimaal gekozen was voor die tijd, en besloot men om volgende Baanvakken uit te rusten met 1500 volt gelijkspanning.

Het duurde nog tot 1924 tot de eerste Trein op de "nieuwe" spanning van 1500 volt gelijkspanning reed. Sinds medio 2006 is de Hofpleinlijn geen onderdeel meer van het Nederlandse Spoorwegnet, maar van RandstadRail.

Bijzonder aan de lijn is het viaduct in Rotterdam tussen Station Hofplein en de Gordelweg, waarschijnlijk de oudste constructie van gewapend beton in Nederland. Als RandstadRail in 2008 via een tunnel naar Rotterdam Centraal gaat rijden, verliest dit viaduct zijn huidige functie. Enkele woningcorporaties hebben het van de Nederlandse Spoorwegen overgenomen; zij willen het monumentale bouwwerk omvormen tot huisvesting voor bedrijven met bovenop een park.

De lijn was in de begintijd een ware attractie, en in de weekeinden was het zoveel aanbod van passagiers, dat er gewone treinen, bestaande uit een stoomloc en gewone wagons, ingezet moesten worden. Dit tot grote teleurstelling van de passagiers, en 'je moest de mensen dan bijna de trein in slaan'.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 02, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]