Definitie


Hogesnelheidslijn





In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 - 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat
  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico's het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt
Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]