Definitie


Hogesnelheidslijn





In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 - 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat
  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico's het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt
Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]