Definitie


Hogesnelheidslijn





In sommige gevallen maken andere reizigerstreinen met snelheden tot 200 km/uur gebruik van een deel van de hogesnelheidslijnen. De lijn moet dan wel geschikt zijn voor een grotere variéteit van snelheden o.a. door het toepassen van grotere boogstralen.

Het is soms ook mogelijk om hogesnelheidslijn te gebruiken voor snelle (100 - 160 km/uur) goederentreinen. Hiervoor is het dan vereist dat
  • hellingen niet te steil zijn
  • de juiste beveiligingssystemen aan boord van de trein (en aan wal) zijn
  • ivm risico's het toegelaten is dat met goederen (waaronder gevaarlijke stoffen kunnen zijn) wordt gereden (voor omwonenden langs het spoor, in tunnels)
  • dat de toegestane tractie-energievoorziening wordt gebruikt
Op de HSL-Zuid bijvoorbeeld kunnen de rookmelders geactiveerd worden door een lokomotief met dieseltractie en zijn de tunneltechnische installaties niet bedoeld voor vervoer van gevaarlijke stoffen. De tunnels in de Betuweroute daarentegen hebben vluchtmogelijkheid voor passagiers (wel voor machinist) maar wel speciaal ontworpen tunneltechnische installaties.

Zie ook [Le train de la Grande Vitesse|TGV

Link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hogesnelheidslijn



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]