Definitie


Hoofdmonteur





De mensen bij de technische dienst van NS gingen werken, kwamen vaak overal vandaan, b.v. elektriciëns uit de bouw of zwakstroommonteurs bij de PTT vandaan enz. Omdat de techniek binnen de spoorse omgeving veel meer eisen stelde t.a.v. Veiligheid van personen en Treinen (zie ook Spoorwegwet), had NS een eigen opleidings instituut (NSO).

Ook al had je al veel technische ervaring met diploma's en al, je begon bij NS weer van onder af aan als aspirant Monteur. Afhankelijk van de afdeling waar je werkte (Seinwezen, Energie Voorziening of Telecom) werd je tot monteur binnen dat techniek veld opgeleid.

Nadat je een aantal jaren als monteur had gewerkt, kwam je afhankelijk van de beoordelingen over je inzet en kwaliteiten in aanmerking voor een opleiding tot Hoofdmonteur.

Van een Hoofdmonteur wordt verwacht dat hij zelfstandig kan werken op alle terreinen van het techniekveld (Seinwezen, Energievoorziening of Telecom) waarin hij werkzaam is. Ook moet hij leiding kunnen geven aan een kleine groep monteurs. Verder moet hij werkplanningen kunnen opstellen, documentatie en tekeningen kunnen opstellen en bijhouden, ook de communicatie naar andere afdelingen kunnen verzorgen m.b.t. verwachte hersteltijden of Buitendienststellingen.

Van een goede Hoofdmonteur verwachten we het volgende:
  1. Kan geheel zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden uitvoeren.
  2. Kan leiding geven aan een groep monteurs.
  3. Kan zich snel nieuwe technieken eigen maken, hiervoor werkwijzen en werkmethodes opstellen en dit aan monteurs overdragen.
  4. Draait bij toerbeurt wachtdienst in de avonden en weekends om voorkomende Storingen te verhelpen, hierbij draagt de Hoofdmonteur alle verantwoording voor de inzet van een of meer monteurs en de te hanteren oplossingsmethode.
  5. Kan zelfstandig onderhoudsplanningen opstellen, incluisief materiaalvoorziening (bestellen van onderdelen) en leiding geven aan een groep monteurs die het geplande onderhoud uitvoeren. Het uitvoeren van steekproefsgewijze controle en terugkoppeling over de bevindingen hoort daar ook bij.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]