Definitie


Hoofdmonteur





De mensen bij de technische dienst van NS gingen werken, kwamen vaak overal vandaan, b.v. elektriciëns uit de bouw of zwakstroommonteurs bij de PTT vandaan enz. Omdat de techniek binnen de spoorse omgeving veel meer eisen stelde t.a.v. Veiligheid van personen en Treinen (zie ook Spoorwegwet), had NS een eigen opleidings instituut (NSO).

Ook al had je al veel technische ervaring met diploma's en al, je begon bij NS weer van onder af aan als aspirant Monteur. Afhankelijk van de afdeling waar je werkte (Seinwezen, Energie Voorziening of Telecom) werd je tot monteur binnen dat techniek veld opgeleid.

Nadat je een aantal jaren als monteur had gewerkt, kwam je afhankelijk van de beoordelingen over je inzet en kwaliteiten in aanmerking voor een opleiding tot Hoofdmonteur.

Van een Hoofdmonteur wordt verwacht dat hij zelfstandig kan werken op alle terreinen van het techniekveld (Seinwezen, Energievoorziening of Telecom) waarin hij werkzaam is. Ook moet hij leiding kunnen geven aan een kleine groep monteurs. Verder moet hij werkplanningen kunnen opstellen, documentatie en tekeningen kunnen opstellen en bijhouden, ook de communicatie naar andere afdelingen kunnen verzorgen m.b.t. verwachte hersteltijden of Buitendienststellingen.

Van een goede Hoofdmonteur verwachten we het volgende:
  1. Kan geheel zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden uitvoeren.
  2. Kan leiding geven aan een groep monteurs.
  3. Kan zich snel nieuwe technieken eigen maken, hiervoor werkwijzen en werkmethodes opstellen en dit aan monteurs overdragen.
  4. Draait bij toerbeurt wachtdienst in de avonden en weekends om voorkomende Storingen te verhelpen, hierbij draagt de Hoofdmonteur alle verantwoording voor de inzet van een of meer monteurs en de te hanteren oplossingsmethode.
  5. Kan zelfstandig onderhoudsplanningen opstellen, incluisief materiaalvoorziening (bestellen van onderdelen) en leiding geven aan een groep monteurs die het geplande onderhoud uitvoeren. Het uitvoeren van steekproefsgewijze controle en terugkoppeling over de bevindingen hoort daar ook bij.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]