Definitie


Infraspeed Technical Monitoring Center





Uit het contract van de Staat der Nederlanden met Infraspeed (RIA)is voortgekomen dat er door ProRail een ruimte voor Infraspeed ter beschikking werd gesteld.

De Infraprovider heeft de infrastructuur gebouwd en heeft de verplichting deze infrastructuur ook te onderhouden met een hoge performance.



Om te zorgen dat deze performance ook gehaald wordt heeft Infraspeed de infrastructuur natuurlijk robuust gebouwd maar had daarnaast ook de behoefte een monitoringscentrum in te richten waar 24 uur per dag gedurende 7 dagen in de week de infrastructuur in de gaten kan worden gehouden. Vanuit dit ITMC zou ook de operaties met daarbij de contacten met de Treindienstleider en het Schakel en Meldcentrum SMC en Tunnel Coordinatiecentrum plaatsvinden.

Vanwege de concentratie van de bediensystemen van de HSL infrastructuur in het VL gebouw leek dit ook de meest logische plek voor het inrichten van het ITMC.

Er door ProRail en onder andere Tribase ruimte vrijgemaakt in het VL gebouw waardoor het ITMC hier gevestigd kon worden. Het ITMC is in het gebouw gevestigd direct onder het SMC tegenover de seinzaal van Verkeersleiding.

Het ITMC wordt bemensd door een supervisor van Infraspeed Maintenance BV (IMbv) in een 24uurs roulering. De supervisor stuurt het onderhoudspersoneel van IMbv aan. Door VL worden alle storingen doorgegeven aan het SMC en het SMC registreert deze storingen en meldt ze door aan de supervisor van het ITMC. De supervisor beslist vervolgens over de afhandeling van de storingen. Infraspeed is tenslotte zelf verantwoordelijk voor de performance van de HSL secties en kan zelf beslissen of zij onmiddellijk ofwel later in een standaard onderhoudsvenster de storing verhelpt.

Het contract wat de Staat heeft afgesloten met Infraspeed behelst ook een boeteregiem bij verminderde beschikbaarheid. Een boete betekent minder geld voor Infraspeed en daarom heeft Infraspeed ook gezorgd dat zij veel infrasystemen vanuit het ITMC kan monitoren. Het kan dus goed zijn dat er al indicaties zijn dat een systeem extra onderhoud nodig heeft voordat er een storing optreedt. De supervisor kan dus zelfstandig op de meldingen uit haar systemen reageren om toekomstig uitval en daarmee boetes te voorkomen.

Inmiddels is het begrip ITMC in de Rotterdamse operaties van de treindienst een ingeburgerd begrip geworden. Voor Infraspeed gebruiken de mensen in de operaties vaak de afkorting IMBV. IMBV staat voor Infraspeed Maintenance B.V.. Deze volle dochter van Infraspeed is belast met het totale onderhoud van de HSL infrastructuur.

IMBV heeft haar hoofdvestiging in Dordrecht aan de Kilkade.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]