Definitie


Inspectie





De inspectietaak voor hoofd- en lokaalspoorwegen, alsmede metro's en tramwegen volgens het Tramwegreglement (de zogenaamde Rijkstramwegen, zoals de Sneltram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein) berust bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezichteenheid Rail en Wegvervoer (IVW Rail en Wegvervoer). IVW als overkoepelend inspectieorgaan voor het ministerie van Verkeer en waterstaat is ingesteld bij besluit van de toenmalige minister Tineke Netelenbos op 1 juni 2001. De Toezichtenheid Rail ontstond op 1 januari 2003 door samenvoeging van de Rijksverkeersinspectie en de sector Spoorwegtoezicht van Railned (tot 2000 de dienst Spoorwegveiligheid van Railinfrabeheer geheten).

IVW Rail en Wegvervoer kent vier units:
  • VRA Vergunningverlening Rail en Audit
  • A&O Analyse en Ontwikkeling
  • Handhaving Noord (inspectie wegvervoer noord)
  • Handhaving Zuid (inspectie wegvervoer zuid)
  • Handhaving Midden (inspectie en onderzoek alle railsystemen)
  • P&D Planning en Dienstverlening
Door het samengaan van V&W en VROM worden ook delen van de VROM inspectie samengevoegd met IVW.

De unit A&O is belast met het analyseren van het toezicht op de integrale veiligheid in de domeinen Rail en Wegvervoer. De unit verzamelt, analyseert en publiceert relevante kennis op het domeingebied voor risicomanagement, prioriteitsstelling, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, technisch inhoudelijke onderwerpen. Ook adviseert ze over de domeinspecifieke strategie. Daarnaast levert de unit informatie over wet- en regelgeving en de omgang daarmee bij nalevingbevordering.

De unit VRA is belast met de vergunningverlening voor railsystemen. Deze vergunningverlening is gebaseerd op geldende regelgeving en op veiligheidsbeoordelingen, beschikkingen en ontheffingen. Ten behoeve van deze vergunning verlening worden zowel voorafgaande aan een verlening of verlenging van een vergunning als tussentijds audits uitgevoerd. Als daartoe aanleiding bestaat, bijvoorbeeld doordat audits bij herhaling negatief uitvallen kan een reeds verleende vergunning voortijdig worden ingetrokken of niet worden verlengd.

De unit Handhaving Midden is belast met het toezicht op het functioneren van alle uitvoerende processen in het railverkeerssysteem. Dit betreft zowel railvervoer volgens de Spoorwegwet 2003 (al het hoofdspoor) als de Spoorwegwet 1875 en de Locaalspoor- en Tramwegwet (alle metro’s en voorts de interlokale trams en het grootste deel van de museumlijnen). Dit betekent primair dat de unit op grond van inspecties beoordeelt of aan wettelijke en andere regelgeving wordt voldaan. De inspectieactiviteiten van de unit richten zich op het verhogen en waarborgen van de rail- en vervoersveiligheid. Dit gebeurt door direct en indirect toezicht uit te oefenen op alle betrokkenen binnen het railverkeersysteem en/of de vervoerketen van het spoorvervoer (ketenbenadering). Er wordt niet alleen nagegaan of aan wettelijke vereiste vervoer- en andere regelgeving wordt voldaan, maar ook of het gewenste maatschappelijke resultaat in termen van rail-, vervoers-, milieuveiligheid en efficiency wordt behaald. Dit resultaat staat geformuleerd in de Kadernota Railveiligheid en wordt beoordeeld in de jaarlijkse trendanalyses. Voorts voert deze unit onderzoeken uit naar incidenten en ongevallen. Dat laatste gebeurt in die situaties waarin bijvoorbeeld de Onderzoeksraad voor Veiligheid besluit zelf geen onderzoek te doen en de Inspectie dit wel relevant acht voor haar eigen functioneren (inspectiestrategie).

De units Handhaving Noord en Zuid zijn belast met het toezicht op het functioneren van alle uitvoerende processen in het beroeps wegvervoersysteem. Dat betreft dus het beroeps goederenvervoer, maar ook het personenvervoer volgens de Wet Personenvervoer 2000 en de Taxiwet. Dit betekent primair dat de unit op grond van inspecties beoordeelt of aan wettelijke en andere regelgeving wordt voldaan. De inspectieactiviteiten van de unit richten zich op het verhogen en waarborgen van de beroeps wegvervoerveiligheid. Dit gebeurt door direct en indirect toezicht uit te oefenen op alle betrokkenen binnen het wegvervoersysteem en/of de vervoerketen van het spoorvervoer (ketenbenadering).

Voor de stadstramwegen geldt geen vastgelegde inspectietaak buiten de eigen trambedrijven. In feite moeten de stedelijke/regionale overheden daar zelf toezicht op uitoefenen.

Railsystemen binnen een inrichting (zoals het spoorbedrijf van Corus in IJmuiden) vallen evenmin onder IVW Rail en Wegvervoer.

Museumbedrijven of daarmee gelijk te stellen railsystemen binnen besloten terrein (zoals de Efteling en het trambedrijf van het Nederlands Openluchtmuseum) vallen onder de Warenwet en de bijbehorende inspectie. De 'gewone' museumbedrijven werken zonder uitzondering onder het regime van de Lokaalspoor- en Tramwegwet en worden wel jaarlijks door IVW geinspecteerd.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 19, 2008 by admin.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]