Definitie


Interoperabiliteit





Interoperabiliteit wil zeggen dat een railvoertuig gebruik kan maken van verschillende railnetwerken. In het railvervoer is sprake van een nauwe afstemming tussen voertuigen en Infrastructuur in technisch opzicht en tussen exploitatie en infrastructuur in organisatorisch opzicht. Dit maakt doorrijden op verschillende netwerken moeilijk of onmogelijk. Toch kan er sprake zijn van vervoervraag waarin alleen of efficiënter kan worden voorzien door een railvoertuig over verschillende netwerken te laten rijden. In dat geval wordt interoperabiliteit nagestreefd. Voor interoperabiliteit is het nodig dat betrokken partijen onderling afspraken maken of een gezamenlijke standaard hanteren. Voor Spoorbeveiliging geldt ETCS als Europese standaard.

Regionale interoperabiliteit

Op regionaal schaalniveau zijn vaak verschillende railbedrijven actief, sommigen met Lightrail anderen met Heavyrail. Om de ruimtelijke ontwikkelingen van de stad te volgen en goed in te spelen op de vervoersvraag kan het effectief zijn over verschillende netwerken door te rijden. Beroemd is het Karlsruher model. In Nederland kennen bijna alle regionale railnetwerken interoperabiliteit.
  • Amsterdam: Metro - sneltram - Tram
  • Rotterdam: sneltram - Metro - RandstadRail
  • Den Haag: RandstadRail - Tram
Europese interoperabiliteit

Op Europees schaalniveau speelt dat in het verleden bijna alle spoorwegsystemen genationaliseerd zijn. daarmee heeft ieder land zijn eigen netwerk met eigen normen gekregen. De spoorbreedte is over het algemeen gelijk, de verschillen liggen op het vlak van:
  • Energievoorziening
  • Spoorbeveiliging
  • Communicatie
  • Regelgeving
  • Profiel van vrije ruimte
De Europese Unie streeft interoperabiliteit tussen de spoornetwerken van de verschillende lidstaten na. Daarvoor is wetgeving ontwikkeld en onder supervisie van de Europese Unie zijn ook standaarden ontwikkeld (ETCS/ERTMS, GSM-Rail). De Europese Unie laat de toe te passen standaarden voor regionale systemen nadrukkelijk vrij en bemoeit zich derhalve niet met regionale interoperabiliteit.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]