Definitie


Amsterdam Centraal





Amsterdam Centraal ondergaat, als onderdeel van de NSP, een ingrijpende transformatie om te kunnen voldoen aan de eisen van de nieuwe tijd. De vernieuwde, ruime en overzichtelijke stationshallen en voetgangerstunnels worden voorzien van alle gemakken. Maar dit monumentale station is en blijft ook een bijzonder rijksmonument. Daarom worden tegelijk met de moderne toevoegingen in de inrichting, de authentieke kwaliteiten van het originele 19e-eeuwse ontwerp van architect Cuypers in ere hersteld. Op Amsterdam Centraal komen alle OV-functies samen: trein, metro, bus, tram, pont en fiets.

Mede door de komst van de hogesnelheidstrein en de Noord/Zuidlijn - een nieuwe metrolijn - neemt het aantal reizigers flink toe. Met het oog op meer en langere treinen heeft ProRail de perrons verlengd. Daarnaast is de westelijke voetgangerstunnel aanzienlijk verbreed en voorzien van winkels en andere voorzieningen voor de moderne reiziger. Aan de stadszijde wordt het stationsplein opnieuw ingericht voor voetgangers en trams.

En aan de IJ-zijde komt een nieuw, dynamisch busstation voor stads- en streekbussen, met een directe aansluiting op de treinsporen. Liften en (rol)trappen brengen busreizigers direct naar een nieuwe stationshal aan het IJ. Een gigantische glazen kap overdekt zowel het busstation, de stationshal als de buitenruimte langs het IJ. Voetgangers kunnen hier, of op een van de nieuwe pleinen aan het water, genieten van het uitzicht. Autos passeren het station aan de IJ-zijde via een tunnel van oost naar west. Met al deze aanpassingen wordt bovendien een nieuwe visuele verbinding gerealiseerd tussen de stad en het IJ. In 2013 is Amsterdam Centraal een moderne OV-terminal in een beroemd, monumentaal stationsgebouw.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Amsterdam Centraal is het grootste, drukste en beroemdste stationsgebouw van Nederland. Inmiddels bijna ontelbare keren verbouwd en aangepast, maar qua uiterlijk nog niets van haar karakter verloren. Het enorme stationsgebouw domineert al bijna 120 jaar het uiteinde van het Damrak. De voorgevel is in totaal zo'n 370 meter lang. Dit is inclusief het voormalige stationspostkantoor uit de jaren twintig. Het oorspronkelijke gebouw was met een gevellengte van 306 meter al veruit het grootste stationsgebouw van Nederland. Het station is gebouwd in een neogotische stijl, gebouwd door rijksbouwmeester J.P.H. Cuypers, die veel gebouwen in Amsterdam op zijn naam heeft staan (o.a. het Rijksmuseum) en architect A.L. van Gendt (Utrecht Maliebaan). Het heeft een werkelijk ontelbare hoeveelheid versieringen en ornamenten, zowel van binnen als van buiten. De meest opvallende bevinden zich boven de hoofdingang, op de torens en bij de Koninklijke Wachtkamer.

Het Centraal Station hoort tegenwoordig net zo bij Amsterdam als de Nieuwe Kerk, het Paleis op de Dam of het Rijksmuseum. Dat is wel eens anders geweest; vooral de periode die voorafging aan de bouw hield de gemoederen flink bezig. Het duurde dan ook bijna 17 jaar voordat de eerste paal de grond in ging. Maar ook de bouw van het station verliep verre van vlekkeloos.

Maatschappij: Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (Staatsspoor)

Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM)

Architecten: P.J.H. Cuypers en A.L. van Gendt

Bouwjaar: 1881 -1889

Verbouwd: 1920 -1925 (Uitbreiding met sporen 10 tm 15 plus tweede perronkap)

  1922 -1925 (Bouw stationspostkantoor (Ontwerp:J. Th.J. Cuypers)

  1954 -1956 (Aanpassing ingang met twee brede toegangen i.p.v. vijf deuren. Het oude plaatskaartenkantoor -vanwege de vorm bijgenaamd "het Orgel"- verdween en maakte plaats voor een lokkettenwand langs de wanden van de hal.)

  1982 -1996 (Uitbreiding centrale hal en middentunnel + renovatie Stationsgebouw en perronkappen)

  1995 -1996 (Bouw nieuwe ingang IJzijde plus derde perronkap sporen 8-10)

  1998 -1999 (Uitbreiding Westtunnel)

  2003 - heden (Aanleg metrohalte voor Noord-Zuidlijn)

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]