Definitie


Kernnet





Het kernnet omvat dat deel van het Spoorwegnet dat NS Reizigers in 1995 als kern van haar activiteiten beschouwde.

Toen begin jaren '90 de spoorwegen[ verzelfstandigd Scheiding van beheer en vervoer werden wilde het Ministerie van Verkeer en Waterstaat concurrentie op het Spoor mogelijk maken. NS Reizigers geloofde dat reizigersvervoer op het spoor per definitie onrendabel was en verwachtte niet dat zich concurrenten zouden aandienen. In 1994 meldde Lovers Rail zich als concurrent en werd daadwerkelijk toegelaten tot het spoor. Vervolgens ontstond zowel voor NS Reizigers als voor het ministerie de noodzaak samen na te denken over de marktordening op het spoor. NS Reizigers formuleerde een "kernnet" van lijnen die zij graag wilde behouden en waarop zij claimde dat een samenhangende dienstregeling Dienstregelingsmodel van groot belang is. Het ministerie heeft deze gedachte overgenomen en noemde deze lijnen het Hoofdrailnet.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]