Definitie


Kijfhoek





Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis



Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]