Definitie


Kijfhoek





Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis



Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht








[Banners]