Definitie


Kijfhoek





Het rangeeremplacement Kijfhoek is op 21 mei 1980 officieel geopend. In januari 1980 was het al in gebruik genomen met gelijktijdige sluiting van het verouderde Emplacement IJsselmonde. Het emplacement ligt aan de spoorlijn tussen Rotterdam en Dordrecht tussen km 32.500 en km 37.400. De kernactiviteit betreft het Heuvelen van goederenwagons Goederentrein. Een sterk geautomatiseerd Heuvelsysteem met pneumatisch gestuurde wisselstellers en railremmen op de verdeelsporen zorgt voor het sorteren van wagons over 43 verdeelsporen.

Het Heuvelsysteem is van Amerikaanse origine en ontwikkeld door de Westinghouse Air Brake Company (WABCO). Dit systeem heeft gefunctioneerd tot 1999. Wisselstellers en railremmen werden pneumatisch gestuurd. Dit systeem was een z.g. Target shooting systeem. Vanaf 1999 bestaat het heuvelsysteem uit een volledig geautomatiseerd systeem van Siemens v.w.b. de echte heuvelproces alsmede de administratieve zaken rondom het heuvelen. Het z.g. systeen KijfDIS.

Betuweroute

De Betuweroute sluit door middel van de Sophiaspoortunnel direct aan aan de zuidzijde van het emplacement Kijfhoek.

Geschiedenis



Als gevolg van de toename van het goederenvervoer in de Rotterdamse havens werden de bestaande goederenstations Rotterdam Noord Goederen en Rotterdam Zuid Goederen te klein. Op de plaats van de huidige aankomstsporen werd in 1974 het rangeerstation Heerjansdam, gelegen in de gelijknamige gemeente, geopend. Het samenstellen van rechtstreekse containertreinen naar Milaan en Antwerpen werd toen overgenomen van het overbelaste Emplacement IJsselmonde (Rotterdam Zuid Goederen). Door grootschalige uitbreiding van het Emplacement Heerjansdam ontstaat het nieuwe Kijfhoek.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]