Definitie


Knoop-plaatswaardemodel





Het Knoop/plaatswaardemodel is ontworpen door Luca Bertolini. Dit model is bedoeld om de functionaliteit van een knooppunt of stationslocatie te bepalen. Een Station is functioneel wanneer de knoop- en plaatswaarde met elkaar overeenstemmen.

Bij knoopwaarde moet worden gedacht aan het aanwezige aanbod van Infrastructuur en vervoerssystemen: de frequentie van het Openbaar vervoer dat een knoop aandoet, het bereik van het netwerk dat op de knoop is aangesloten, en de vervoersmodaliteiten dat de knoop kan bereiken. De plaatswaarde wordt bepaald door het ruimtelijk bereik van de in en rondom de knoop aanwezige functies en activiteiten: wonen, werken, openbare functies, vermaak en aan de mate waarin deze functies met elkaar vermengd zijn. Een knooppunt waar alleen kantoorruimte te vinden is, heeft een lagere plaatswaarde dan een knooppunt dat zowel woon als werkfuncties bedient.

600px

Het knoop/plaatswaardemodel illustreert de optimale samenhang tussen knoop- en plaatswaarde. In de figuur komt dat overeen met de ligging van een station op de diagonaal. Stations die zich buiten de 'rugbybal' bevinden zijn onevenwichtig verdeeld. Een station buiten evenwicht duidt op ontwikkelingskansen (overmatige knoop kan door plaatsontwikkeling benut worden, of andersom) en bedreigingen (overmatige knoop ontbreekt draagvlak om op dit niveau te blijven functioneren, of andersom).

Verder laat de figuur zien dat een knooppunt slecht gedijt wanneer de plaat- en de knoopwaarde laag zijn(afhankelijkheid). Wanneer er een overmatige knoop- en plaatswaarde is bij een stations zal dat tot problemen leiden (spanning). In dat geval zullen vervoersfuncties en plaatsfuncties elkaar in de weg gaan zitten.

Bron
  • Bertolini, L. (1999) Spatial Development Patterns and Public Transport: The Application of an Analytical Model in the Netherlands in: Planning Practice & Research, Vol. 14, No. 2, 199± 210, 1999


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting


[Banners]