Definitie


Kopstation





Een kopstation is een Station waar het spoor eindigt, zodat treinen slechts aan één zijde het station in en uit kunnen rijden.

Kopstations in Nederland zijn aan de uiteinden van het spoorwegnet te vinden: Roodeschool, Delfzijl, Harlingen Haven, Stavoren, Emmen, Enschede, Kampen, Enkhuizen, Den Helder, Zandvoort, Rhenen, Den Haag Centraal, Hoek van Holland Haven, Hoek van Holland Strand en Vlissingen. Ook Rotterdam Hofplein is een kopstation, maar dit maakt tegenwoordig deel uit van RandstadRail.

Veel andere stations hebben bovendien een aantal kopsporen voor Treindiensten die op het betreffende station beginnen en eindigen, zoals Utrecht Centraal, Haarlem en Leiden Centraal.

Kopstations hebben als nadeel dat alle Treinbewegingen aan één zijde plaatsvinden, waardoor capaciteitsproblemen kunnen ontstaan. Vroeger kwam daar ook het tijdrovende wisselen van Locomotief bij, maar dat is op te vangen door het gebruik van Treinstellen of Trekduwtreinen.

Buitenland

In het buitenland zijn kopstations gangbaarder dan in Nederland. Zo liggen er in Parijs en Londen (en vroeger Berlijn) rond de oude stadskernen een groot aantal kopstations, omdat vroeger elk spoorwegmaatschappij een eigen station zo dicht mogelijk bij het stadscentrum wenste te hebben. Ook in Nederland hadden vroeger verschillende spoorwegmaatschappijen in Amsterdam en Rotterdam hun eigen, inmiddels verdwenen kopstations (Amsterdam Weesperpoort, Rotterdam Maas).

Veel van de grootste en drukste stations van Europa zijn kopstations; behalve de al genoemde stations in Londen en Parijs gaat het om de hoofdstations van Frankfurt, Stuttgart, München, Leipzig, Zürich, Milaan en Rome.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 14, 2008 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]