Definitie


25 kV





De kracht van de kV

De energietoevoer naar de trein is belangrijk voor de (potentiële) prestaties. De Betuweroute en HSL-Zuid krijgt een elekrische spanning (en bijhorende bovenleiding) die langere en zwaardere treinen kan laten rijden.

Beide spoorlijnen worden geëlektrificeerd met een wisselstroomspanning van 25kV (25.000 Volt). Dit in tegenstelling tot het 1500 volt-gelijkstroomsysteem, dat nu op het Nederlandse spoor gebruikelijk is. De Betuweroute en HSL-Zuid zijn alleen te berijden met elektrische locs die voor 25kV geschikt zijn. Op de Betuweroute kunnen ook dieselloc's rijden; op de HSL-Zuid (thans) niet ivm het beveiligingssystemen voor tunnels (uitlaatgassen kunnen als 'brand' gedetecteerd worden).

Eén standaard voor heel Europa

De conventionele spoorwegen hebben een bovenleidingsysteem van 1500 Volt gelijkspanning. Dit is voldoende om reizigerstreinen normaal te laten optrekken en rijden. Voor zware goederentreinen en hogesnelheidslijnen kan dit problemen opleveren. De meeste landen in Europa gebruiken 15.000 Volt of 25.000 Volt, ofwel 25kV.

Voordelen

De overstap van 1500V naar 25kV heeft enkele voordelen. De belangrijkste zijn:
  1. Zwaardere en langere treinen die kunnen rijden
  2. Locomotief heeft een grote trekkracht en kan dus meer snelheid ontwikkelen
  3. Per uur meer treinen over het spoor
  4. Door grote efficiëntie dalen de kosten per tractieDeze functionaliteit kan ook gehaald worden door meer 1500V onderstations te plaatsen maar is niet in overeenstemming met Europese afspraken omtrent het voltage van spanningen voor (Europese) treinen.
Thans kunnen multicourante locomotieven, die geschikt zijn voor verschillende spanningen, bij de landsgrenzen gewoon doorrijden. Dat levert op diverse fronten winst op:
  1. Geen oponthoud
  2. Een betere aansluiting op internationale dienstregelingen
  3. Efficientere verwerking van de ladingen vanuit het havengebied naar Europa en andersom.
  4. De kosten voor de tractie kunnen afnemen.
Meer uitleg over de techniek van het 25kV systemen staat op Tractie-energievoorziening 25kV.

Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]