Definitie


Lichtgeleiderseinen





In 1990 is een technisch nieuw type lichtsein ingevoerd: het lichtgeleidersein. Omdat de lampen van deze seinen naast het spoor, of onderin de paal in een gesloten kast zitten, is deze techniek zeer geschikt voor seinen geplaatst aan/op seinbruggen of seinportalen. Toepassing bij losstaande seinen en cijfer- en letterbakken (L/H seinen) komt overigens ook voor. De lichtgeleider is een grote bundel lichtgeleidervezels, die voor de gloeilamp gemonteerd is en via slangen naar het sein gaan. De uiteinden van de vezels zijn zodanig in een matrixbord geplaatst dat een rond gekleurd lichtvlak of een wit lichtcijfer en/of -letter wordt gevormd. Het grote voordeel van deze constructie is dat voor het verwisselen van de lampen van seinen aan/op seinbruggen of seinportalen de treindienst niet meer gehinderd wordt.

Omdat zonlicht geen invloed heeft op de zichtbaarheid behoeven de lichtgeleiderseinen geen zonnekappen. Er is echter besloten om alle lichtgeleiderseinen toch met zonnekappen uit te rusten, omdat in de praktijk gebleken is dat zonder deze kappen de seinen, omdat zij geen warmte ontwikkelen dicht kunnen sneeuwen. Hierdoor kunnen er voor het treinverkeer zeer gevaarlijk situaties ontstaan. De naam is daarom veranderd van zonnekap in sneeuwkap.



Lampenkasten bij een lichtgeleidersein

(foto: www.nicospilt.com)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]