Definitie


Lijmlas





In de uiteinden van 2 spoorstaven worden 4 gaten in de ziel geboord, 2 per spoorstaaf en op een zorgvuldig bepaalde plaats.

In de gaten worden plastic hulzen geschoven, waar weer 4 bouten doorheen gaan. Tegen de ziel van de rails komen aan weerszijden 2 zogenaamde lasplaten, die worden vastgezet door middel van de bouten.
  • Definitie: Es-las staat voor Elektrische Scheiding.
Details Es-las

Naast het dragen en geleiden van voertuigen over het spoor hebben spoorstaven ook de functie van sein- en retourstroomgeleiding. Het spoor is verdeeld in baanvakken die in verbinding staan met seinen. Deze baanvakken noemen we ook wel secties. Om het spoor in secties te kunnen verdelen wordt gebruik gemaakt van Elektrische Scheidingslassen (ES-lassen).

ES lassen kunnen zowel in de baan als geprefabriceerd als passtuk in de werkplaats worden gemaakt. Wij kunnen u voorgeïsoleerde Elektrische Scheidingslassen leveren in diverse soorten, afmetingen en railprofielen. De twee bekendste zijn:

ETS lijmlas


Opbouw ETS-BN-2 lijmlas (pakket) conform Prorail vrijgave "BEA00600".



Prefab ES-las conform Prorail vrijgave "BEA00600" en/of BEA00117.

MT-las

De MT-las waar reeds meer dan 1.000.000 stuks van in het spoor liggen is de elektrische scheidingslas voor de Deutche Bahn AG. Deze dankt haar naam aan de heer Mönch (DB AG) en de fabrikant Elektro-Thermit GmbH. De las heeft een voorgeïsoleerde gebakken lasplaat welke met Isomor (twee componenten snelharder) wordt verlijmd. Doordat de las een stalen buitenschil heeft is het mogelijk de las te demonteren, schoon te slijpen en te hergebruiken.



MT-Ri59-60



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Dag van de Rail 2018
Event
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]