Definitie


Lijmlas





In de uiteinden van 2 spoorstaven worden 4 gaten in de ziel geboord, 2 per spoorstaaf en op een zorgvuldig bepaalde plaats.

In de gaten worden plastic hulzen geschoven, waar weer 4 bouten doorheen gaan. Tegen de ziel van de rails komen aan weerszijden 2 zogenaamde lasplaten, die worden vastgezet door middel van de bouten.
  • Definitie: Es-las staat voor Elektrische Scheiding.
Details Es-las

Naast het dragen en geleiden van voertuigen over het spoor hebben spoorstaven ook de functie van sein- en retourstroomgeleiding. Het spoor is verdeeld in baanvakken die in verbinding staan met seinen. Deze baanvakken noemen we ook wel secties. Om het spoor in secties te kunnen verdelen wordt gebruik gemaakt van Elektrische Scheidingslassen (ES-lassen).

ES lassen kunnen zowel in de baan als geprefabriceerd als passtuk in de werkplaats worden gemaakt. Wij kunnen u voorgeïsoleerde Elektrische Scheidingslassen leveren in diverse soorten, afmetingen en railprofielen. De twee bekendste zijn:

ETS lijmlas


Opbouw ETS-BN-2 lijmlas (pakket) conform Prorail vrijgave "BEA00600".



Prefab ES-las conform Prorail vrijgave "BEA00600" en/of BEA00117.

MT-las

De MT-las waar reeds meer dan 1.000.000 stuks van in het spoor liggen is de elektrische scheidingslas voor de Deutche Bahn AG. Deze dankt haar naam aan de heer Mönch (DB AG) en de fabrikant Elektro-Thermit GmbH. De las heeft een voorgeïsoleerde gebakken lasplaat welke met Isomor (twee componenten snelharder) wordt verlijmd. Doordat de las een stalen buitenschil heeft is het mogelijk de las te demonteren, schoon te slijpen en te hergebruiken.



MT-Ri59-60



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 23, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 10 tot en met 13 april 2018
Weblogposting








[Banners]