Definitie


Mobiele werkplaats





DOEL

Het doel van de Mobiele werkplaats is het veilig kunnen uitvoeren van het onderhoud aan het spoor waarbij de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt blijft.
  • Baanwerkers kunnen zonder het Risico van [Aanrijdgevaar|Arbeidsveiligheid door treinverkeer van het in dienst zijnde Nevenspoor veilig werken.
  • De [werkplekbeveiliging|Veiligheidsmaatregelen die de Mobiele werkplaats biedt voldoet aan de eisen zoals beschreven zijn in het Normenkader Veilig Werken.
AANLEIDING

Met 1 miljoen passagiers en 80.000 ton goederen per dag op 6.500 kilometer spoor is het Nederlandse Spoorwegnet een van de drukste netten ter wereld. In 2005 is een start gemaakt met intensieve [spoorwerkzaamheden|Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn in opdracht van het Rijk en naast de reguliere onderhoudswerkzaamheden zal ProRail grote delen van het spoor vernieuwen.
  • Tijdens werkzaamheden rijden treinen langzamer, minder of soms helemaal niet.
  • Niet alleen omdat stukken spoor niet beschikbaar zijn, maar ook omdat tegenwoordig strenge eisen gelden op het gebied van Arbeidsveiligheid voor de medewerkers.
De Mobiele Werkplaats (eigen naam) is een middel voor het spooronderhoud dat gebaseerd is op een werkplaats die kan rijden.
  • Het grote voordeel is dat de naastgelegen sporen niet meer [buiten dienst gesteld|Buitendienststelling hoeven te worden. Er kan dus aan het spoor gewerkt worden met minder buitendienststellingen. Daarnaast zijn de baanwerkers [gegarandeerd afgeschermd|Fysieke afscheiding waarmee aan de aangescherpte veiligheidsnormen zoals de Arbeidshygiënische strategie die oplegt tegemoet gekomen wordt.
  • De mobiele werkplaatsen kunnen zelfstandig of getrokken door een Locomotief, naar de werkplek rijden.

    VolkerRail Nederland bv en [Movares Nederland bv|Movares hebben een bijdrage geleverd aan de mobiele werkplaats. De mobiele werkplaats is een revolutie in het spooronderhoud.       


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht








[Banners]