Definitie


Mobiele werkplaats





DOEL

Het doel van de Mobiele werkplaats is het veilig kunnen uitvoeren van het onderhoud aan het spoor waarbij de hinder voor het treinverkeer tot een minimum beperkt blijft.
  • Baanwerkers kunnen zonder het Risico van [Aanrijdgevaar|Arbeidsveiligheid door treinverkeer van het in dienst zijnde Nevenspoor veilig werken.
  • De [werkplekbeveiliging|Veiligheidsmaatregelen die de Mobiele werkplaats biedt voldoet aan de eisen zoals beschreven zijn in het Normenkader Veilig Werken.
AANLEIDING

Met 1 miljoen passagiers en 80.000 ton goederen per dag op 6.500 kilometer spoor is het Nederlandse Spoorwegnet een van de drukste netten ter wereld. In 2005 is een start gemaakt met intensieve [spoorwerkzaamheden|Werken naast een in gebruik zijnde spoorlijn in opdracht van het Rijk en naast de reguliere onderhoudswerkzaamheden zal ProRail grote delen van het spoor vernieuwen.
  • Tijdens werkzaamheden rijden treinen langzamer, minder of soms helemaal niet.
  • Niet alleen omdat stukken spoor niet beschikbaar zijn, maar ook omdat tegenwoordig strenge eisen gelden op het gebied van Arbeidsveiligheid voor de medewerkers.
De Mobiele Werkplaats (eigen naam) is een middel voor het spooronderhoud dat gebaseerd is op een werkplaats die kan rijden.
  • Het grote voordeel is dat de naastgelegen sporen niet meer [buiten dienst gesteld|Buitendienststelling hoeven te worden. Er kan dus aan het spoor gewerkt worden met minder buitendienststellingen. Daarnaast zijn de baanwerkers [gegarandeerd afgeschermd|Fysieke afscheiding waarmee aan de aangescherpte veiligheidsnormen zoals de Arbeidshygiënische strategie die oplegt tegemoet gekomen wordt.
  • De mobiele werkplaatsen kunnen zelfstandig of getrokken door een Locomotief, naar de werkplek rijden.

    VolkerRail Nederland bv en [Movares Nederland bv|Movares hebben een bijdrage geleverd aan de mobiele werkplaats. De mobiele werkplaats is een revolutie in het spooronderhoud.       


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 03, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]