Definitie


Mobiliteitsmarketing





Mobiliteitsmarketing richt zich op het sturen in het keuzegedrag van de mobilist. Het gaat dan niet om het sturen door het bestaande mobiliteitsgedrag te ontmoedigen, maar eerder door het aanbieden van verschillende mobiliteitsdiensten, services, informatie- en promotiemiddelen als aanvulling op de bestaande infrastructuur en het vervoersaanbod.

Het uitgangspunt van mobiliteitsmarketing is de mobilist. Omdat iedereen verschillende mobiliteitsvoorkeuren heeft en prioriteiten stelt bij het kiezen van vervoer, heeft XTNT een stappenplan opgezet om ervoor te zorgen dat de juiste middelen voor de juiste personen worden gebruikt. Hiermee kan er maximaal rendement worden gehaald uit de gekozen middelen.

De 7 stappen van mobiliteitsmarketing:

Vaststellen visie en beleidsdoelen

Eerst wordt vastgesteld met welke doelen mobiliteitsmarketing wordt toegepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn; het promoten van duurzame mobiliteit voor jongeren in de Randstad. In dit geval is de modaliteit duurzaam, het gebied en de doelgroep vastgesteld.

Analyseren mobiliteit

In deze stap wordt vastgesteld hoe het huidige gedrag van de reiziger is en welke vervoersvormen hij ter beschikking heeft. Weersinvloeden, reisdoel, reisgezelschap, tijdstip waarop de reiziger reist en zijn vervoersaankopen spelen hierin een belangrijke rol. Als dit in kaart is gebracht kunnen de volgende drie resultaten worden weergegeven:
  • Een SWOT-analyse waarin sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de keuzes die op dat moment worden aangeboden
  • Randvoorwaarden en uitgangspunten waarop veranderingen in het mobiliteitsgedrag kunnen worden bewerkstelligt.
  • Een segmentatie van de voorafgestelde doelgroep met de verschillende klantgroepen. De klantgroepen binnen de doelgroep verschillen met elkaar in hun mobiliteitsgedrag.
Selectie klantgroepen

Vervolgens wordt één of een aantal klantgroepen gekozen. Het is namelijk niet mogelijk om voor iedere klantgroep een speciaal product te maken. Er moet daarom een selectie worden gemaakt. Bij het kiezen van de juiste klantgroepen wordt gelet op:
  • De mate waarin een klantgroep een bijdrage kan leveren aan de voorafgestelde doelstellingen
  • De omvang van de klantgroep. Een klantgroep moet groot genoeg zijn om het invoeren van een product/dienst zo rendabel mogelijk te maken
Bepalen behoefte en wensen van gekozen klantgroepen

Met marktonderzoek bij de gekozen klantgroepen worden hun behoeften en wensen geïnventariseerd. Op basis hiervan worden verschillende producten of diensten uitgewerkt die aan de wensen van de klantgroep kunnen voldoen en die daarom bij kunnen dragen aan het effectief veranderen van het mobiliteitsgedrag van de klantgroep. In deze fase wordt kwalitatief marktonderzoek veelal gebruikt.

Bepalen van producten en diensten

De keuzes die klanten maken tussen verschillende producten of diensten zijn gebaseerd op de mate waarin deze aan hun wensen tegemoet komen. Een manier om dit te bepalen is door het toepassen van het klantwaardemodel. Hoe meer klantwaarde een product of dienst oplevert voor een klant, des de groter de kans dat een klant het product of dienst kiest. Het klantwaardemodel ziet er als volgt uit:

(Resultaat * Proces * Emotie) / (Prijs x Moeite)

Resultaat = Wat je aan het product of dienst hebt. Heeft ondermeer te maken met bestaand aanbod.

Proces = Wijze waarop het product of dienst wordt geleverd, tastbaar is, enz.

Emotie = Het gevoel dat het product of dienst de klant geeft. Dit heeft te maken met imago, design, klachtenafhandeling, enz.

Prijs = De kosten die eraan verbonden zijn.

Moeite = Wat je er zelf voor moet doen. Bijvoorbeeld hoeveel tijd en energie je erin moet steken om het product te krijgen of te gebruiken.

Een klant kiest het product dat voor hem de meeste klantwaarde oplevert. Een klant verandert zijn gedrag, als er een nieuw product met meer klantwaarde is. Het model helpt daarom bij de beslissing om een nieuw product of dienst toe te voegen.

Toetsing aan het toetsingskader

In de één na laatste stap worden de gekozen producten en diensten getoetst op:
  • Of de aanbieders van de producten en/of diensten dit kunnen leveren.
  • Of de producten en/of diensten aan de vooraf gestelde doelen tegemoet komen.
  • Of de producten en/of diensten voldoende klantwaarde hebben.
Opstellen uitvoeringsprogramma

In deze stap wordt bepaald welke producten en/of diensten daadwerkelijk worden toegepast en hoe dit moet gebeuren. Hierbij is het ook wenselijk om programmamanagement in te zetten zodat de uitvoering gevolgd kan worden en de effecten kunnen worden gemeten.

Externe Link

Mobiliteitsmarketing

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht








[Banners]