Definitie


Mobiliteitsmarketing





Mobiliteitsmarketing richt zich op het sturen in het keuzegedrag van de mobilist. Het gaat dan niet om het sturen door het bestaande mobiliteitsgedrag te ontmoedigen, maar eerder door het aanbieden van verschillende mobiliteitsdiensten, services, informatie- en promotiemiddelen als aanvulling op de bestaande infrastructuur en het vervoersaanbod.

Het uitgangspunt van mobiliteitsmarketing is de mobilist. Omdat iedereen verschillende mobiliteitsvoorkeuren heeft en prioriteiten stelt bij het kiezen van vervoer, heeft XTNT een stappenplan opgezet om ervoor te zorgen dat de juiste middelen voor de juiste personen worden gebruikt. Hiermee kan er maximaal rendement worden gehaald uit de gekozen middelen.

De 7 stappen van mobiliteitsmarketing:

Vaststellen visie en beleidsdoelen

Eerst wordt vastgesteld met welke doelen mobiliteitsmarketing wordt toegepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn; het promoten van duurzame mobiliteit voor jongeren in de Randstad. In dit geval is de modaliteit duurzaam, het gebied en de doelgroep vastgesteld.

Analyseren mobiliteit

In deze stap wordt vastgesteld hoe het huidige gedrag van de reiziger is en welke vervoersvormen hij ter beschikking heeft. Weersinvloeden, reisdoel, reisgezelschap, tijdstip waarop de reiziger reist en zijn vervoersaankopen spelen hierin een belangrijke rol. Als dit in kaart is gebracht kunnen de volgende drie resultaten worden weergegeven:
  • Een SWOT-analyse waarin sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van de keuzes die op dat moment worden aangeboden
  • Randvoorwaarden en uitgangspunten waarop veranderingen in het mobiliteitsgedrag kunnen worden bewerkstelligt.
  • Een segmentatie van de voorafgestelde doelgroep met de verschillende klantgroepen. De klantgroepen binnen de doelgroep verschillen met elkaar in hun mobiliteitsgedrag.
Selectie klantgroepen

Vervolgens wordt één of een aantal klantgroepen gekozen. Het is namelijk niet mogelijk om voor iedere klantgroep een speciaal product te maken. Er moet daarom een selectie worden gemaakt. Bij het kiezen van de juiste klantgroepen wordt gelet op:
  • De mate waarin een klantgroep een bijdrage kan leveren aan de voorafgestelde doelstellingen
  • De omvang van de klantgroep. Een klantgroep moet groot genoeg zijn om het invoeren van een product/dienst zo rendabel mogelijk te maken
Bepalen behoefte en wensen van gekozen klantgroepen

Met marktonderzoek bij de gekozen klantgroepen worden hun behoeften en wensen geïnventariseerd. Op basis hiervan worden verschillende producten of diensten uitgewerkt die aan de wensen van de klantgroep kunnen voldoen en die daarom bij kunnen dragen aan het effectief veranderen van het mobiliteitsgedrag van de klantgroep. In deze fase wordt kwalitatief marktonderzoek veelal gebruikt.

Bepalen van producten en diensten

De keuzes die klanten maken tussen verschillende producten of diensten zijn gebaseerd op de mate waarin deze aan hun wensen tegemoet komen. Een manier om dit te bepalen is door het toepassen van het klantwaardemodel. Hoe meer klantwaarde een product of dienst oplevert voor een klant, des de groter de kans dat een klant het product of dienst kiest. Het klantwaardemodel ziet er als volgt uit:

(Resultaat * Proces * Emotie) / (Prijs x Moeite)

Resultaat = Wat je aan het product of dienst hebt. Heeft ondermeer te maken met bestaand aanbod.

Proces = Wijze waarop het product of dienst wordt geleverd, tastbaar is, enz.

Emotie = Het gevoel dat het product of dienst de klant geeft. Dit heeft te maken met imago, design, klachtenafhandeling, enz.

Prijs = De kosten die eraan verbonden zijn.

Moeite = Wat je er zelf voor moet doen. Bijvoorbeeld hoeveel tijd en energie je erin moet steken om het product te krijgen of te gebruiken.

Een klant kiest het product dat voor hem de meeste klantwaarde oplevert. Een klant verandert zijn gedrag, als er een nieuw product met meer klantwaarde is. Het model helpt daarom bij de beslissing om een nieuw product of dienst toe te voegen.

Toetsing aan het toetsingskader

In de één na laatste stap worden de gekozen producten en diensten getoetst op:
  • Of de aanbieders van de producten en/of diensten dit kunnen leveren.
  • Of de producten en/of diensten aan de vooraf gestelde doelen tegemoet komen.
  • Of de producten en/of diensten voldoende klantwaarde hebben.
Opstellen uitvoeringsprogramma

In deze stap wordt bepaald welke producten en/of diensten daadwerkelijk worden toegepast en hoe dit moet gebeuren. Hierbij is het ook wenselijk om programmamanagement in te zetten zodat de uitvoering gevolgd kan worden en de effecten kunnen worden gemeten.

Externe Link

Mobiliteitsmarketing

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]