Definitie


MSR-32 heuvelsysteem





Kijfhoek beschikt over 14 aankomstsporen, 2 heuvelaanrijdsporen, 43 verdeelsporen en 27 directe verstreksporen.

Bij dit systeem wordt de te heuvelen langgedraaid, d.w.z. op de plaatsen waar een afloopscheiding komt(wagens gaat naar een ander spoor) worden de koppelingen losgedraaid, maar de koppeling blijft aanwezig. Net voordat de wagens de heuvel oprijden wordt m.b.v. een lange staaf (de knuppel), de koppeling uit de haak gewipt.

De werking

De rangeerloc wordt aangekoppeld en het aanrijden gestart. De heuvelprocesleider geeft aan de machinist de opdracht de loc op afstandsbediening te zetten en het aanrijden wordt gestuurd via het afloopsysteem. Hierdoor wordt het treinnummer in KijfDIS van aankomstspoor naar heuvelspoor geschakeld.

Met het starten van het aanrijden gaat de gegevensverwerking over van KijfDIS over naar het heuvelsysteem. Dit houdt in, dat wijzigingen in de heuvelgegevens nu door het disposysteem worden afgewezen.

In het heuvelsysteem berekent de "operatieve simulatie" de aflopen en bepaalt daaruit het snelheidverloop van de afdrukloc.

Onder normale omstandigheden wordt de opdracht "start afloop" opgeslagen, wanneer op het andere heuvelspoor nog een trein geheuveld wordt. Het afloopsysteem kent de nodige wisseltijd en zorgt ervoor, dat de nieuwe trein op tijd aansluit

Een negatieve wisseltijd is mogelijk. Het systeem kan omgaan met gedeeltelijke parallelafloop, d.w.z. er kunnen twee treinen tegelijkertijd worden geheuveld. Per heuveltrein is dan slechts de helft van de heuvelsporen beschikbaar.

Ter hoogte van de heuveltop rijden de wagens door een lichtsluis, welke de afloopscheidingen controleert, en over een weegrail. Alle deze gegevens worden aan het heuvelsysteem meegegeven en waardmee de technische gegevens geverifieeerd kunnen worden. Met sensoren op diverse plaatsen wordt de snelheid, waarmee de wagens aflopen, gecontroleerd.

Voor de hoger gelegen railremmen wordt de snelheid van de afloop gemeten. Uit deze snelheid worden voor deze afloop de loopeigenschappen afgeleid en de uitrolsnelheid uit de boven- en onderdalremmen volgens het FDELTV-algorithme bepaald.

De sturing van de remmen remt de afloop steeds zodanig af, dat de gewenste uitrolsnelheid met het uitrollen van de laatste as bereikt wordt. De verdeelspoorrem remt de afloop af tot een snelheid van 1,5 m/s. Het doorzetsysteem transporteert de aflopen zo ver mogelijk naar het einde van de verdeelsporen. Na het beeindigen van het heuvelen naar het betreffende spoor kunnen de wagens direct gekoppeld worden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]