Definitie


MSR-32 heuvelsysteem





Kijfhoek beschikt over 14 aankomstsporen, 2 heuvelaanrijdsporen, 43 verdeelsporen en 27 directe verstreksporen.

Bij dit systeem wordt de te heuvelen langgedraaid, d.w.z. op de plaatsen waar een afloopscheiding komt(wagens gaat naar een ander spoor) worden de koppelingen losgedraaid, maar de koppeling blijft aanwezig. Net voordat de wagens de heuvel oprijden wordt m.b.v. een lange staaf (de knuppel), de koppeling uit de haak gewipt.

De werking

De rangeerloc wordt aangekoppeld en het aanrijden gestart. De heuvelprocesleider geeft aan de machinist de opdracht de loc op afstandsbediening te zetten en het aanrijden wordt gestuurd via het afloopsysteem. Hierdoor wordt het treinnummer in KijfDIS van aankomstspoor naar heuvelspoor geschakeld.

Met het starten van het aanrijden gaat de gegevensverwerking over van KijfDIS over naar het heuvelsysteem. Dit houdt in, dat wijzigingen in de heuvelgegevens nu door het disposysteem worden afgewezen.

In het heuvelsysteem berekent de "operatieve simulatie" de aflopen en bepaalt daaruit het snelheidverloop van de afdrukloc.

Onder normale omstandigheden wordt de opdracht "start afloop" opgeslagen, wanneer op het andere heuvelspoor nog een trein geheuveld wordt. Het afloopsysteem kent de nodige wisseltijd en zorgt ervoor, dat de nieuwe trein op tijd aansluit

Een negatieve wisseltijd is mogelijk. Het systeem kan omgaan met gedeeltelijke parallelafloop, d.w.z. er kunnen twee treinen tegelijkertijd worden geheuveld. Per heuveltrein is dan slechts de helft van de heuvelsporen beschikbaar.

Ter hoogte van de heuveltop rijden de wagens door een lichtsluis, welke de afloopscheidingen controleert, en over een weegrail. Alle deze gegevens worden aan het heuvelsysteem meegegeven en waardmee de technische gegevens geverifieeerd kunnen worden. Met sensoren op diverse plaatsen wordt de snelheid, waarmee de wagens aflopen, gecontroleerd.

Voor de hoger gelegen railremmen wordt de snelheid van de afloop gemeten. Uit deze snelheid worden voor deze afloop de loopeigenschappen afgeleid en de uitrolsnelheid uit de boven- en onderdalremmen volgens het FDELTV-algorithme bepaald.

De sturing van de remmen remt de afloop steeds zodanig af, dat de gewenste uitrolsnelheid met het uitrollen van de laatste as bereikt wordt. De verdeelspoorrem remt de afloop af tot een snelheid van 1,5 m/s. Het doorzetsysteem transporteert de aflopen zo ver mogelijk naar het einde van de verdeelsporen. Na het beeindigen van het heuvelen naar het betreffende spoor kunnen de wagens direct gekoppeld worden.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting


[Banners]