Definitie


Arnhem Centraal





In een ruim, overzichtelijk en sociaal veilig stationsgebied rond de nieuwe OV-terminal Arnhem komen dagelijks veel reizigers samen. Mensen voor de hogesnelheidstrein van en naar Duitsland, voor binnenlandse treinen, voor trolleybus, bus of taxi, of mensen die hun reis per auto, per fiets of te voet vervolgen. Licht, ruimte en comfort kenmerken de nieuwe OV-terminal van architect Ben van Berkel, eveneens ontwerper van de Erasmusbrug in Rotterdam. Het ontwerp voor Arnhem maakt gebruik van de natuurlijke hoogteverschillen in het stationsgebied. De verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen schuiven op een slimme manier in elkaar, met zo min mogelijk gelijkvloerse kruisingen.

De bijzondere vormgeving van het ontwerp met golvende lijnen sluit niet alleen architectonisch mooi aan op het glooiende stadslandschap van Arnhem. Het levert ook een prettig verblijfsgebied op, waar iedereen eenvoudig zijn of haar weg kan vinden.

Via de centrale hal zijn zowel het streekbusstation West, het trolleybusstation Oost, als de vier treinperrons eenvoudig bereikbaar. Een apart treinperron is gereserveerd voor de hogesnelheidstrein van en naar Duitsland. De parkeergarage onder station Arnhem biedt ruimte aan 1.000 auto's. Eveneens ondergronds is er ruimte om 5.000 fietsen te stallen.

Arnhem is onderdeel van NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Aanleiding

Het oude station Arnhem voldeed niet aan de (toekomstige) eisen:
  • De stationshal en de perrontunnel waren rommelig, onoverzichtelijk en te krap.
  • De kwaliteit en de beleefde veiligheid waren matig.
  • Het oude station kon de voorspelde groei in reizigersaantallen (van zo'n 37.000 per dag op dit moment naar 47.000 per dag in 2020), mede als gevolg van de komst van de ICE Arnhem-Keulen) niet aan.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Arnhem is een ontwerp van Ben van Berkel, UNStudio.

Het nieuwe station Arnhem op hoofdlijnen:
  • Een overzichtelijke, transparante OV-terminal, met als trefwoorden licht, ruimte, helderheid en comfort.
  • Het knooppunt waar alle vormen van openbaar vervoer van en naar Arnhem samenkomen: trein (waaronder de ICE Amsterdam-Köln), bus en trolleybus.
  • Ontworpen op ca. 47.000 reizigers per dag.
  • Een vierde perron met oog op vertrek en aankomst van de ICE (de hogesnelheidstrein naar Duitsland).
  • Nieuwe busstations voor stads- en streekbussen.
  • Beter aanbod van (commerciële) voorzieningen.
  • 1.000 ondergrondse parkeerplaatsen.
  • Betere toegankelijkheid voor mindervaliden.
  • Meer stallingscapaciteit voor fietsers (in totaal 5.000 stallingsplaatsen).


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]