Definitie


Arnhem Centraal





In een ruim, overzichtelijk en sociaal veilig stationsgebied rond de nieuwe OV-terminal Arnhem komen dagelijks veel reizigers samen. Mensen voor de hogesnelheidstrein van en naar Duitsland, voor binnenlandse treinen, voor trolleybus, bus of taxi, of mensen die hun reis per auto, per fiets of te voet vervolgen. Licht, ruimte en comfort kenmerken de nieuwe OV-terminal van architect Ben van Berkel, eveneens ontwerper van de Erasmusbrug in Rotterdam. Het ontwerp voor Arnhem maakt gebruik van de natuurlijke hoogteverschillen in het stationsgebied. De verschillende vervoersnetwerken en voorzieningen schuiven op een slimme manier in elkaar, met zo min mogelijk gelijkvloerse kruisingen.

De bijzondere vormgeving van het ontwerp met golvende lijnen sluit niet alleen architectonisch mooi aan op het glooiende stadslandschap van Arnhem. Het levert ook een prettig verblijfsgebied op, waar iedereen eenvoudig zijn of haar weg kan vinden.

Via de centrale hal zijn zowel het streekbusstation West, het trolleybusstation Oost, als de vier treinperrons eenvoudig bereikbaar. Een apart treinperron is gereserveerd voor de hogesnelheidstrein van en naar Duitsland. De parkeergarage onder station Arnhem biedt ruimte aan 1.000 auto's. Eveneens ondergronds is er ruimte om 5.000 fietsen te stallen.

Arnhem is onderdeel van NSP.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

Aanleiding

Het oude station Arnhem voldeed niet aan de (toekomstige) eisen:
  • De stationshal en de perrontunnel waren rommelig, onoverzichtelijk en te krap.
  • De kwaliteit en de beleefde veiligheid waren matig.
  • Het oude station kon de voorspelde groei in reizigersaantallen (van zo'n 37.000 per dag op dit moment naar 47.000 per dag in 2020), mede als gevolg van de komst van de ICE Arnhem-Keulen) niet aan.
Hoe wordt het?

Het nieuwe station Arnhem is een ontwerp van Ben van Berkel, UNStudio.

Het nieuwe station Arnhem op hoofdlijnen:
  • Een overzichtelijke, transparante OV-terminal, met als trefwoorden licht, ruimte, helderheid en comfort.
  • Het knooppunt waar alle vormen van openbaar vervoer van en naar Arnhem samenkomen: trein (waaronder de ICE Amsterdam-Köln), bus en trolleybus.
  • Ontworpen op ca. 47.000 reizigers per dag.
  • Een vierde perron met oog op vertrek en aankomst van de ICE (de hogesnelheidstrein naar Duitsland).
  • Nieuwe busstations voor stads- en streekbussen.
  • Beter aanbod van (commerciële) voorzieningen.
  • 1.000 ondergrondse parkeerplaatsen.
  • Betere toegankelijkheid voor mindervaliden.
  • Meer stallingscapaciteit voor fietsers (in totaal 5.000 stallingsplaatsen).


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]