Definitie


Normenkader Veilig Werken





Doel en uitgangspunten Normenkader Veilig Werken (NVW)

Met het Normenkader Veilig Werken zal ProRail voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van Veiligheid, uiteraard voor zover haar verantwoordelijkheid strekt. Daarboven heeft ProRail in het NVW een aantal aanvullende eisen opgenomen die de veiligheid te goede komen.

Doel van het NVW is het handhaven, dan wel het bereiken van een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar veiligheidsniveau en het sturen op het verbeteren van de veiligheidsprestaties bij het uitvoeren van werkzaamheden in of nabij de railinfra.

ProRail realiseert dat doel door:
  • Het invullen van de eigen verantwoordelijkheid van Prorail op het gebied van veiligheid in relatie met haar opdrachtnemers gegeven de geldende wet- en regelgeving;
  • Het verbeteren van de veiligheidscultuur (houding en gedrag) in de eigen organisatie en de organisatie van opdrachtnemers door ondermeer de zorg voor veiligheid verder te professionaliseren;
  • Het aantoonbaar toepassen van risicomanagment en de Arbeidshygiënische strategie in de Levenscyclus van systemen (ontwerp, realisatie, onderhoud-/exploitatiefase en sloop);
  • Het operationeel maken van de normenkader door ondermeer veilig ontwerpen en het beschikbaar stellen van een veilige, bruikbare en toegangkelijke werkplek aan opdrachtnemers;
  • Duidelijke eisen te stellen aan haar opdrachtnemers, in de contracten helder vast te leggen wat ProRail van haar opdrachtnemers verwacht, toe te zien op de naleving en de resultatenvan toezicht te gevruiken voor bijsturing en verbetering.
Voor alle duidelijkheid: Het NVW behelst de beleidsuitgangspunten die ProRail hanteert bij het vervullen van haar opdrachtgever- en werkgeversrol voor de veiligheid in relatie tot de geldende wet- en regelgeving.

ProRail vertaalt deze beleidsuitgangspunten naar voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen. Deze voorschriften, richtlijnen, acties en maatregelen zijn tevens input voor de opdrachtnemers voor de te nemen opetationele maatregelen.

De acties leiden tot een aantoonbaar redelijkerwijs haalbaar nieau van veiligheid en tot een inzichtelijke verantwoording van het vastgestelde veiligheidsniveau en gekozen veiligheidsmaatregelen. Vervolgens biedt dat weer de mogelijkheid tot sturing, bijstelling en innovatie.

Deze regelgeving wordt toegepast in de Spoorwegveiligheid.

Railpedia 2008-03-24 Corina de Jongh directeur Railforum



Op 1 juli 2010 is een nieuwe versie van de Normenkader Veilig Werken-documenten gepubliceerd. De datum van inwerkingtreding is gesteld op 1 oktober 2010. De documenten kunt u vinden op de website van Stichting railAlert onder Uitwerken Regelgeving. Daar vindt u ook een verschillenanalyse, waarin per wijziging ten opzichte van NVW 2009 de reden en de verwachte impact zichtbaar zijn gemaakt.

C. Ketelaar-Damen hoofdredacteur Infrasite, 2011-03-07


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on 2011-03-07 by C.Ketelaar-Damen, hoofdredacteur Infrasite


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]