Definitie


Assentellers





Assentellers zijn apparaten die worden toegepast voor Treindetectie.

Een betrouwbare treindetectie is de basis voor een veilige en betrouwbare exploitatie van de railinfrastructuur. Er wordt al sinds jaar en dag gebruik gemaakt van het klassieke treindetectiesysteem dat gebruik maakt van Spoorstroomloop en de elektrische kortsluiting door treinassen. Door verschillende oorzaken zoals het beter sporen van materieel, monoculturen qua materieel op baanvakken en de steeds groter worden vervuiling van de spoorstaven, is het noodzakelijk geworden een ander treindetectiesysteem te introduceren: de 'assenteller'. In Nederland wordt uitsluitend gebruik gemaakt van het assentellersysteem Az-L90-4. Het kan voor meerdere doeleinden worden toegepast.

Voordelen zijn dat de treindetectie niet wordt beïvloed door:
  • De lengte van een spoorsectie
  • Vuil of roest op de spoorstaaf
  • De electrische weerstand van de Ballast
  • De electrische weerstand van de treinas
Nadelen zijn:
  • Het systeem detecteert niet continu: enkel op bepaalde punten in het spoor worden treinen gedetecteerd
  • Na een storing moeten extra, veiligheidshandelingen uitgevoerd worden (Het aantal assen moet door een reset weer op nul gesteld worden)
  • Het systeem detecteert geen spoorstaafbreuk. Bij geïsoleerd spoor heeft een spoorstaafbreuk wel vaak tot gevolg dat het beveiligingsrelais afvalt (sein op rood).
Een assenteller is een sensor die vrijwel op de spoorstaaf wordt gemonteerd. De sensor meet het magnetisch veld. Als er een treinwiel voorbijkomt, wordt het magnetisch veld verstoord en daarmee wordt de betreffende as geteld. Het aantal assen bij het begin van de bloksectie wordt door de binnenapparatuur vergeleken met het aantal getelde assen aan het eind van de bloksectie. Als er evenveel assen zijn geteld, wordt het blok als veilig beschouwd. Als er een verschil wordt geconstateerd, wordt het blok als niet-veilig beschouwd.

De assentellers die in Nederland worden gebruikt zijn elektronische systemen die voor de bedrijfsfuncties en storingen een bericht kunnen versturen. Deze berichten kunnen door POSS worden ingelezen en met alarmen gepresenteerd. Dit ondersteunt onderhoud en service aan de assentellers.

Een nieuwe toepassing van de assenteller is bij het Hotbox detectiesysteem, waar deze wieldetector op zo'n 50m afstand van de temperatuursensor deze sensor bedrijfsklaar maakt als er een trein aankomt. Deze toepassing is te vinden bij de Betuweroute en de HSL-Zuid, waarbij onder andere de Frauscher SRS123 gebruikt wordt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Nov 28, 2008 by jdijkstra@adse.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]