Definitie


Ongevalsactualiteit





De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.

Ongevalsactualiteit van overwegen

In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
  • twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
  • drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:

Gemeente Plaatsnaam Straatnaam in 5 jaar in 10 jaar
ZEIST DEN DOLDER DOLDERSEWEG 2 6
DE BILT BILTHOVEN SOESTDIJKSEWEG 3 5
BORSELE S HEERENHOEK STOOFWEG 4 4
GRONINGEN GRONINGEN PATERSWOLDSEWEG 3 4
SITTARD-GELEEN BORN KERKSTRAAT 2 4
HOORN HOORN HET KEERN 2 4
MAASDRIEL HEDEL MAASDIJK 3 3
OSS RAVENSTEIN MAASDIJK 3 3
ZWOLLE ZWOLLE GROTE VOORT 3 3
HARDERWIJK HARDERWIJK ORANJELAAN 2 3
ALMELO ALMELO SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT 2 3
MAARN MAARN WOUDENBERGSEWEG 2 3
MAASBRACHT MAASBRACHT VERLENGDE VEESTRAAT 2 3
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE HALFWEG HOGE SPAARNDAMMERWEG 2 3
RIJSWIJK RIJSWIJK HAANTJE 2 3
DORDRECHT DORDRECHT LAAN DER VER. NATIES 2 3
DIEMEN DIEMEN OUDDIEMERLAAN 2 3
APELDOORN APELDOORN ARNHEMSEWEG 2 3
ZWOLLE ZWOLLE BEDRIJFSTOEGANG WENSI 2 3
HORST AAN DE MAAS HEGELSOM STATIONSSTRAAT 1 3
ROOSENDAAL ROOSENDAAL MEIRESTRAAT 1 3
BREDA BREDA OOSTERHOUTSEWEG 1 3
DRIEBERGEN-RIJSENBURG DRIEBERGEN-RIJSENBURG HOOFDSTRAAT 0 3
DORDRECHT DORDRECHT UITRIT GEBOTEX 0 3
ERMELO ERMELO STATIONSSTRAAT 2 2
DEVENTER DEVENTER CEINTUURBAAN 2 2
ALMELO ALMELO STEFFENSWEG 2 2
RHEDEN RHEDEN MIDDACHTER ALLEE 2 2
ALKMAAR ALKMAAR BOVENWEG 2 2
DORDRECHT DORDRECHT KILWEG 2 2
VENLO VENLO BROEKESTRAAT 2 2
LEIDEN LEIDEN MORSWEG 2 2
SITTARD-GELEEN HOLTUM UITRIT TEXTRAN 2 2
SITTARD-GELEEN BORN LEONARD LANGWEG 2 2


Ongevalsactualiteit van spoorlijnen

Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]