Definitie


Ongevalsactualiteit





De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.

Ongevalsactualiteit van overwegen

In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
  • twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
  • drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:

Gemeente Plaatsnaam Straatnaam in 5 jaar in 10 jaar
ZEIST DEN DOLDER DOLDERSEWEG 2 6
DE BILT BILTHOVEN SOESTDIJKSEWEG 3 5
BORSELE S HEERENHOEK STOOFWEG 4 4
GRONINGEN GRONINGEN PATERSWOLDSEWEG 3 4
SITTARD-GELEEN BORN KERKSTRAAT 2 4
HOORN HOORN HET KEERN 2 4
MAASDRIEL HEDEL MAASDIJK 3 3
OSS RAVENSTEIN MAASDIJK 3 3
ZWOLLE ZWOLLE GROTE VOORT 3 3
HARDERWIJK HARDERWIJK ORANJELAAN 2 3
ALMELO ALMELO SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT 2 3
MAARN MAARN WOUDENBERGSEWEG 2 3
MAASBRACHT MAASBRACHT VERLENGDE VEESTRAAT 2 3
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE HALFWEG HOGE SPAARNDAMMERWEG 2 3
RIJSWIJK RIJSWIJK HAANTJE 2 3
DORDRECHT DORDRECHT LAAN DER VER. NATIES 2 3
DIEMEN DIEMEN OUDDIEMERLAAN 2 3
APELDOORN APELDOORN ARNHEMSEWEG 2 3
ZWOLLE ZWOLLE BEDRIJFSTOEGANG WENSI 2 3
HORST AAN DE MAAS HEGELSOM STATIONSSTRAAT 1 3
ROOSENDAAL ROOSENDAAL MEIRESTRAAT 1 3
BREDA BREDA OOSTERHOUTSEWEG 1 3
DRIEBERGEN-RIJSENBURG DRIEBERGEN-RIJSENBURG HOOFDSTRAAT 0 3
DORDRECHT DORDRECHT UITRIT GEBOTEX 0 3
ERMELO ERMELO STATIONSSTRAAT 2 2
DEVENTER DEVENTER CEINTUURBAAN 2 2
ALMELO ALMELO STEFFENSWEG 2 2
RHEDEN RHEDEN MIDDACHTER ALLEE 2 2
ALKMAAR ALKMAAR BOVENWEG 2 2
DORDRECHT DORDRECHT KILWEG 2 2
VENLO VENLO BROEKESTRAAT 2 2
LEIDEN LEIDEN MORSWEG 2 2
SITTARD-GELEEN HOLTUM UITRIT TEXTRAN 2 2
SITTARD-GELEEN BORN LEONARD LANGWEG 2 2


Ongevalsactualiteit van spoorlijnen

Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]