Definitie


Ongevalsactualiteit





De ongevalsactualiteit geeft aan of een object een hoger aantal botsingen per tijdseenheid kent dan aanvaardbaar is.

Ongevalsactualiteit van overwegen

In het kader van het programma PVVO wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit van alle overwegen in Nederland berekend. Hiermee kan worden beoordeeld of bepaalde overwegen voorrang verdienen om met veiligheidsmaatregelen te worden aangepakt. Een overweg is ongevalsactueel als er na de laatste botsing geen ingrijpende wijzigingen aan de beveiliging hebben plaatsgevonden en er aan minstens één van de volgende criteria is voldaan:
  • twee of meer botsingen in de afgelopen vijf kalenderjaren
  • drie of meer botsingen in de afgelopen tien kalenderjaren
Als botsing wordt hierbij beschouwd het met elkaar in aanraking komen van een weggebruiker en een trein, waarbij er geen sprake is van zelfdoding. Mede door PVVO is het aantal uitschieters, de overwegen die boven het aanvaardbare niveau zaten, de afgelopen jaren drastisch gedaald.

Overwegen die in januari 2006 als ongevalsactueel aangemerkt zijn, zijn:

Gemeente Plaatsnaam Straatnaam in 5 jaar in 10 jaar
ZEIST DEN DOLDER DOLDERSEWEG 2 6
DE BILT BILTHOVEN SOESTDIJKSEWEG 3 5
BORSELE S HEERENHOEK STOOFWEG 4 4
GRONINGEN GRONINGEN PATERSWOLDSEWEG 3 4
SITTARD-GELEEN BORN KERKSTRAAT 2 4
HOORN HOORN HET KEERN 2 4
MAASDRIEL HEDEL MAASDIJK 3 3
OSS RAVENSTEIN MAASDIJK 3 3
ZWOLLE ZWOLLE GROTE VOORT 3 3
HARDERWIJK HARDERWIJK ORANJELAAN 2 3
ALMELO ALMELO SCHOOLSTRAAT/VIOLIERSTRAAT 2 3
MAARN MAARN WOUDENBERGSEWEG 2 3
MAASBRACHT MAASBRACHT VERLENGDE VEESTRAAT 2 3
HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE HALFWEG HOGE SPAARNDAMMERWEG 2 3
RIJSWIJK RIJSWIJK HAANTJE 2 3
DORDRECHT DORDRECHT LAAN DER VER. NATIES 2 3
DIEMEN DIEMEN OUDDIEMERLAAN 2 3
APELDOORN APELDOORN ARNHEMSEWEG 2 3
ZWOLLE ZWOLLE BEDRIJFSTOEGANG WENSI 2 3
HORST AAN DE MAAS HEGELSOM STATIONSSTRAAT 1 3
ROOSENDAAL ROOSENDAAL MEIRESTRAAT 1 3
BREDA BREDA OOSTERHOUTSEWEG 1 3
DRIEBERGEN-RIJSENBURG DRIEBERGEN-RIJSENBURG HOOFDSTRAAT 0 3
DORDRECHT DORDRECHT UITRIT GEBOTEX 0 3
ERMELO ERMELO STATIONSSTRAAT 2 2
DEVENTER DEVENTER CEINTUURBAAN 2 2
ALMELO ALMELO STEFFENSWEG 2 2
RHEDEN RHEDEN MIDDACHTER ALLEE 2 2
ALKMAAR ALKMAAR BOVENWEG 2 2
DORDRECHT DORDRECHT KILWEG 2 2
VENLO VENLO BROEKESTRAAT 2 2
LEIDEN LEIDEN MORSWEG 2 2
SITTARD-GELEEN HOLTUM UITRIT TEXTRAN 2 2
SITTARD-GELEEN BORN LEONARD LANGWEG 2 2


Ongevalsactualiteit van spoorlijnen

Niet alleen van de afzonderlijke overwegen, maar ook baanvakken wordt jaarlijks de ongevalsactualiteit berekend. Hieraan ligt een formule ten grondslag die onder andere rekent met het aantal botsingen per kilometer spoor en de afwijking per baanvak ten opzichte van het gemiddelde van alle baanvakken. Ongevalsactuele baanvakken kunnen ook weer extra aandacht genieten als het gaat om veiligheidsmaatregelen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht








[Banners]