Definitie


ATB-EG





ATB-EG staat voor Automatische treinbeïnvloeding Eerste Generatie en is een vorm van Spoorbeveiliging die wordt toegepast op een deel van het Nederlandse spoorwegnet.

Het overgrote deel van het Nederlandse spoorwegennet is voorzien van dit type ATB-beveiliging.

Het ATB-EG systeem is een techniek waarbij de ATB-baanapparatuur continu aan de ATB-treinapparatuur doorgeeft wat op dat moment de maximaal te rijden snelheid is. Deze maximum snelheid wordt vergeleken met de snelheid die de Trein werkelijk heeft. Als de treinsnelheid hoger is dan de ATB oplegt, zal de Machinist een remopdracht krijgen. Bij het niet naleven van deze opdracht zal de ATB-treinapparatuur een Snelremming inzetten, zodat de trein tot stilstand wordt gebracht.

De communicatie tussen baan en trein vindt plaats via een wisselstroom door of langs de Spoorstaafen. Deze wisselstroom wekt een magnetisch veld op rond de spoorstaven, welke door de ATB-opneemspoelen onder de trein worden gedetekteerd. Op deze wijze wordt een continue kontaktloze overdracht gerealiseerd. Door de wisselstroom in verschillende tempo's te onderbreken kunnen verschillende maximum snelheden aan de trein worden doorgegeven.

Het aantal stroomonderbrekingen per minuut noemt men de ATB-code. Het plaatje hierboven toont ATB-code 96.

ATB-EG werkt met de volgende snelheidsintervallen:
  1. 0 - 40 km/uur (ATB-code ontbreekt)
  2. 40 - 60 km/uur (ATB-code 220)
  3. 60 - 80 km/uur (ATB-code 180)
  4. 80 - 130 km/uur (ATB-code 120)
  5. 130 - 140 km/uur (ATB-code 96)
  6. Buiten Dienst (ATB-code 75)Als er dus geen ATB-code aanwezig is, is de maximum snelheid beperkt tot 40 km/uur.
De baanapparatuur bepaalt de af te geven ATB-code aan de hand van de Seinbeelden en wisselstanden. Alle mogelijke ATB-codes zijn terug te vinden op de Seinbeeldenkaarten.

De ATB-EG is een inmiddels oud systeem, wat op zich nog prima werkt, maar wel een aantal beperkingen heeft. Het grootste probleem is dat dit systeem onterechte ROOD-LICHT-passages met lage snelheid niet zal voorkomen. Een ander nadeel is het beperkt aantal snelheidsstappen waarmee het werkt. Met name het interval 80-130 is nogal groot. Als een trein ergens maximaal 90 km/uur mag rijden, zal de ATB-EG pas ingrijpen als de snelheid de 130 km/uur overschrijdt.

Om te kunnen rijden op baanvakken die niet zijn uitgerust met ATB,moet de ATB treinapparatuur Buiten Dienst worden geschakeld.

Mede om deze beperkingen op te heffen, is de ATB-NG ontwikkeld. Deze werkt technisch heel anders, en zowel de baan- als treinapparatuur verschillen dan ook enorm.

ATB opnemer



ATB kast

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]