Definitie


ATB-EG





ATB-EG staat voor Automatische treinbeïnvloeding Eerste Generatie en is een vorm van Spoorbeveiliging die wordt toegepast op een deel van het Nederlandse spoorwegnet.

Het overgrote deel van het Nederlandse spoorwegennet is voorzien van dit type ATB-beveiliging.

Het ATB-EG systeem is een techniek waarbij de ATB-baanapparatuur continu aan de ATB-treinapparatuur doorgeeft wat op dat moment de maximaal te rijden snelheid is. Deze maximum snelheid wordt vergeleken met de snelheid die de Trein werkelijk heeft. Als de treinsnelheid hoger is dan de ATB oplegt, zal de Machinist een remopdracht krijgen. Bij het niet naleven van deze opdracht zal de ATB-treinapparatuur een Snelremming inzetten, zodat de trein tot stilstand wordt gebracht.

De communicatie tussen baan en trein vindt plaats via een wisselstroom door of langs de Spoorstaafen. Deze wisselstroom wekt een magnetisch veld op rond de spoorstaven, welke door de ATB-opneemspoelen onder de trein worden gedetekteerd. Op deze wijze wordt een continue kontaktloze overdracht gerealiseerd. Door de wisselstroom in verschillende tempo's te onderbreken kunnen verschillende maximum snelheden aan de trein worden doorgegeven.

Het aantal stroomonderbrekingen per minuut noemt men de ATB-code. Het plaatje hierboven toont ATB-code 96.

ATB-EG werkt met de volgende snelheidsintervallen:
  1. 0 - 40 km/uur (ATB-code ontbreekt)
  2. 40 - 60 km/uur (ATB-code 220)
  3. 60 - 80 km/uur (ATB-code 180)
  4. 80 - 130 km/uur (ATB-code 120)
  5. 130 - 140 km/uur (ATB-code 96)
  6. Buiten Dienst (ATB-code 75)Als er dus geen ATB-code aanwezig is, is de maximum snelheid beperkt tot 40 km/uur.
De baanapparatuur bepaalt de af te geven ATB-code aan de hand van de Seinbeelden en wisselstanden. Alle mogelijke ATB-codes zijn terug te vinden op de Seinbeeldenkaarten.

De ATB-EG is een inmiddels oud systeem, wat op zich nog prima werkt, maar wel een aantal beperkingen heeft. Het grootste probleem is dat dit systeem onterechte ROOD-LICHT-passages met lage snelheid niet zal voorkomen. Een ander nadeel is het beperkt aantal snelheidsstappen waarmee het werkt. Met name het interval 80-130 is nogal groot. Als een trein ergens maximaal 90 km/uur mag rijden, zal de ATB-EG pas ingrijpen als de snelheid de 130 km/uur overschrijdt.

Om te kunnen rijden op baanvakken die niet zijn uitgerust met ATB,moet de ATB treinapparatuur Buiten Dienst worden geschakeld.

Mede om deze beperkingen op te heffen, is de ATB-NG ontwikkeld. Deze werkt technisch heel anders, en zowel de baan- als treinapparatuur verschillen dan ook enorm.

ATB opnemer



ATB kast

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]