Definitie


ATB-kwiteerfunctie





De kwiteerfunctie had tot doel de alertheid van de machinist op het naderen van een stoppunt te toetsen bij het rijden met cabinesein Geel. De functie bestaat uit het om de 20 seconden kortstondig indrukken van een knop. Aanvankelijk was de looptijd vast 20 seconden en moest het klinken van een zoemersignaal worden afgewacht alvorens de knop binnen een bepaalde reactietijd in te drukken. De invoering van treinomroep, treintelefoon en Telerail heeft ertoe geleid dat de vaste tijd verlaten werd en het mogelijk werd om op voorhand te kwiteren. Toch bleef de kwiteerhandeling de bestuurder in de weg zitten, niet in het minst door de invoering van de Intermitterende Dodeman. ATB-snelremingrepen omdat, de bestuurder "met wat anders" bezig was dan wachten op de kwiteerzoemer, zetten het handhaven van de functie meer en meer onder druk: Telerail, ID en de treintelefoon konden zich melden tegelijkertijd met de kwiteerfunctie. Na ergonomisch onderzoek met daarnaast de verdere grootschalige invoering van de intermitterende dodemaninstallaties is de kwiteerfunctie uiteindelijk afgeschaft.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]