Definitie


ATB-kwiteerfunctie





De kwiteerfunctie had tot doel de alertheid van de machinist op het naderen van een stoppunt te toetsen bij het rijden met cabinesein Geel. De functie bestaat uit het om de 20 seconden kortstondig indrukken van een knop. Aanvankelijk was de looptijd vast 20 seconden en moest het klinken van een zoemersignaal worden afgewacht alvorens de knop binnen een bepaalde reactietijd in te drukken. De invoering van treinomroep, treintelefoon en Telerail heeft ertoe geleid dat de vaste tijd verlaten werd en het mogelijk werd om op voorhand te kwiteren. Toch bleef de kwiteerhandeling de bestuurder in de weg zitten, niet in het minst door de invoering van de Intermitterende Dodeman. ATB-snelremingrepen omdat, de bestuurder "met wat anders" bezig was dan wachten op de kwiteerzoemer, zetten het handhaven van de functie meer en meer onder druk: Telerail, ID en de treintelefoon konden zich melden tegelijkertijd met de kwiteerfunctie. Na ergonomisch onderzoek met daarnaast de verdere grootschalige invoering van de intermitterende dodemaninstallaties is de kwiteerfunctie uiteindelijk afgeschaft.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jun 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]