Definitie


ATB-plus





ATB-plus, afgekort ATB+, is een toevoeging op het Nederlandse treinbeinvloedingssyteem ATB-EG om de in de boordapparatuur ingestelde ATB-EG-begrenzingssnelheid tijdelijk te kunnen verhogen ('opschakelen').

Deze speciale functie wordt op dit moment alleen toegepast op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys-PBKA veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geinstalleerd die alleen een speciale opschakelcode naar de trein sturen.

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de Thalys-PBKA een unieke uitvoering van de ATB-NG-boordaparatuur geinstalleerd. Deze heeft niet de gebruikelijke ATB-NG-cabinesignalering, maar een op ATB-EG gebaseerde snelheidsindicatie. Het verschil is dat er bij de Thalys-PBKA tussen de cabineseinen geel-13 en groen een extra indicatie geel-14 aanwezig is. Dit cabinesein licht op bij ontvangst van Code-96 en dwingt een maximumsnelheid van 140 km/u af. De indicatie groen laat een snelheid van 160 km/u toe, en wordt alleen geactiveerd als ook de opschakelcode via het ATB-NG-transmissiekanaal is ontvangen.

nieuwe ontwikkelingen

In 2007 start de invoering van een tweede toevoeging op het bestaande ATB-EG-systeem. Deze heeft tot doel het aantal onterechte STS-passages te verminderen en wordt aangeduid met ATB-plus-plus of ATB++. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van ATB-NG-technologie.

De kans dat ATB-plus ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is klein: de onderliggende technologie (ATB-NG) is gepatenteerd door ALSTOM, wordt niet door andere leveranciers geproduceerd en de interface is niet interoperabel. Voor het onder ATB-EG-supervisie veilig 160 km/u kunnen rijden zal dus een nieuwe oplossing gevonden moeten worden. In lijn met de eerdere ontwikkeling zou dit concept ATB-plus-plus-plus genoemd kunnen worden.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]