Definitie


ATB-plus





ATB-plus, afgekort ATB+, is een toevoeging op het Nederlandse treinbeinvloedingssyteem ATB-EG om de in de boordapparatuur ingestelde ATB-EG-begrenzingssnelheid tijdelijk te kunnen verhogen ('opschakelen').

Deze speciale functie wordt op dit moment alleen toegepast op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys-PBKA veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB-NG-bakens geinstalleerd die alleen een speciale opschakelcode naar de trein sturen.

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de Thalys-PBKA een unieke uitvoering van de ATB-NG-boordaparatuur geinstalleerd. Deze heeft niet de gebruikelijke ATB-NG-cabinesignalering, maar een op ATB-EG gebaseerde snelheidsindicatie. Het verschil is dat er bij de Thalys-PBKA tussen de cabineseinen geel-13 en groen een extra indicatie geel-14 aanwezig is. Dit cabinesein licht op bij ontvangst van Code-96 en dwingt een maximumsnelheid van 140 km/u af. De indicatie groen laat een snelheid van 160 km/u toe, en wordt alleen geactiveerd als ook de opschakelcode via het ATB-NG-transmissiekanaal is ontvangen.

nieuwe ontwikkelingen

In 2007 start de invoering van een tweede toevoeging op het bestaande ATB-EG-systeem. Deze heeft tot doel het aantal onterechte STS-passages te verminderen en wordt aangeduid met ATB-plus-plus of ATB++. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van ATB-NG-technologie.

De kans dat ATB-plus ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is klein: de onderliggende technologie (ATB-NG) is gepatenteerd door ALSTOM, wordt niet door andere leveranciers geproduceerd en de interface is niet interoperabel. Voor het onder ATB-EG-supervisie veilig 160 km/u kunnen rijden zal dus een nieuwe oplossing gevonden moeten worden. In lijn met de eerdere ontwikkeling zou dit concept ATB-plus-plus-plus genoemd kunnen worden.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]