Definitie


Phileas





Phileas

De automatisch geleide Phileas in Eindhoven wordt gezien als een vorm van hoogwaardig openbaar vervoer die geschikt is voor steden of agglomeraties die voor light rail of sneltram een maatje te klein zijn.

Het project is in de jaren negentig opgezet, niet vanuit een specifieke vervoersbehoefte, maar als een veredeld werkgelegenheidsproject om technologische kennis en innovatie in de regio Eindhoven te behouden. Naamgever van de Phileas is Phileas Fogg, de hoofdpersoon uit Reis om de wereld in 80 dagen van Jules Verne.

Magneetgeleiding

De Phileas is een door middel van in het wegdek (vrije busbaan) aangebrachte magneten geleide bus. De chauffeur beschikt over een normaal stuurwiel en kan bijsturen, bijvoorbeeld om voor een naadloze aansluiting aan de halteperrons te zorgen. De voertuigen - gelede bussen van 18 meter lengte, plus één dubbelgeleed exemplaar van 24 meter lang - hebben een hybride aandrijving: een lpg-motor levert via een generator stroom aan de elektromotoren die voor de aandrijving zorgen, of aan een accu die bijspringt bij het optrekken. Eén bus heeft bij wijze van experiment een vliegwiel in plaats van een accu. De bussen zijn gebouwd door de firma APTS (Advanced Public Transport Systems, een consortium van busbouwer VDL Berkhof en de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij BOM).

Technische problemen

Op 5 september 2004 is de Phileas gaan rijden op twee lijnen, Eindhoven - Airport en Eindhoven - Veldhoven, maar door technische problemen lag de dienst al snel daarna weer ruim een half jaar stil. De voertuigen worden nog steeds door veel problemen geplaagd; vooral de gebrekkige opslagcapaciteit van de accu's is een punt van zorg. Bovendien mag er nog steeds niet 'zonder handen' worden gereden met passagiers aan boord. Ondanks het matige succes van het project heeft de Noord-Frans stad Douai in juni 2005 twaalf Phileas-bussen besteld bij APTS.

Verwante systemen

Met de Phileas vergelijkbare vervoersystemen zijn de Guided Light Transit alias Transport sur Voie Reservée van Bombardier (operationeel in Nancy en Caen) en de Translohr van de Franse firma Lohr (operationeel in Clermont-Ferrand en in aanbouw in Padua), beide geleid door een rail, en de optisch geleide Civis van het eveneens Franse Irisbus (in aanleg in Rouen en Las Vegas). Ook deze systemen hebben nog regelmatig met problemen te kampen. Bovendien vallen de aanleg- en onderhoudskosten vaak hoger uit dan verwacht, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van tram of light rail navenant geringer wordt.

 

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting








[Banners]




[Andere events]