Definitie


Planningsnorm





Bij het ontwerpen van een dienstregeling wordt rekening gehouden met planningsnormen. De belangrijkste zijn:
  • de Baanvaksnelheid (afhankelijk van bogen en overwegen).
  • de minimale tijdsafstand tussen twee treinen op een Baanvak of Emplacement.
  • de rijkarakteristiek (maximumsnelheid, optrek- en afremsnelheid).
  • de treinsamenstelling.
  • de halteertijd. (bij reizigerstreinen afhankelijk van het stationstype en de aantallen in- en uitstappers).
Deze zaken bepalen opgeteld de minimale rijtijd van station A naar station B.

Daar bovenop is een zekere speling of buffertijd nodig omdat gedurende een treinrit altijd zaken kunnen voorkomen die dwingen tot afwijking van de gestelde ideale tijdsnorm. Een voorbeeld hiervan is een trein die iets te laat vertrekt door veel in-/uitstappende reizigers of een brugopening die iets uitloopt door veel scheepvaart. Door deze ingebouwde onzekerheidsmarge wordt de dienstregeling robuust, kunnen bovengenoemde kleine tijdsverliezen zo veel mogelijk worden ingelopen en is er minder kans op gevolgen voor de overige vervoerders op het baanvak.

In Europa worden verschillende spelingsmarges gehanteerd. Met ingang van het dienstregelingjaar 2007 wordt in Nederland de marge van 5% van de totale netto rijtijd tussen twee Blokpunten gehanteerd. De maximale spitssamenstelling van een trein is daarbij een gegeven.

Behalve deze norm zijn er ook normen voor minimale halteertijden op stations en minimale halteertijden voor materieel.

Afwijkingen van de normen zijn ook mogelijk door het vaststellen van locatiespecifieke plannormen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 24, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail verkleint CO2-voetafdruk: daling in CO2-uitstoot zet door
Nieuwsbericht
Magnetische veiligheidsschakelaar van Pilz nu ook als rvs-variant verkrijgbaar
Weblogposting
Tempo in aanpak onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Pier Eringa maakt transfer van ProRail naar Transdev
Nieuwsbericht
ProRail gastheer internationaal overwegencongres
Nieuwsbericht
ProRail zet sein op groen voor Zandvoort
Nieuwsbericht
Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting


[Banners]