Definitie


ATB-Vv





ATB-Vv is een systeem om treinen automatisch voor een Stoptonend sein tot stilstand te brengen indien de machinist dit zelf niet doet en de standaard beveiliging ATB-EG niet ingrijpt.

De aanleiding voor deze toevoeging is het te hoge aantal onterechte STS-passages, die vaak voorkomen bij snelheden lager dan 40km/h omdat het ATB-EG-systeem onder de 40km-h niet ingrijpt.

ATB-plus-plus, afgekort ATB++, is een door de firma Lloyd's Register Rail Europe (voorheen Nedtrain Consulting) geclaimde merknaam. Oorspronkelijk was dit de werknaam voor een functionele toevoeging op het bestaande Nederlandse treinbeinvloedingssysteem ATB-EG.

Voor deze toevoeging zijn door de spoorsector diverse technische oplossingsrichting bestudeerd. Uiteindelijk is niet gekozen voor het ATB++ ontwerp van Nedtrain Consulting, maar voor ATB-Vv van ALSTOM en Movares. Dit ontwerp maakt, net als het bestaande ATB-EG-systeem, gebruik van inductieve overdracht van baan naar voertuig. Het verschil is dat de verzending van de toegevoegde signalen niet gebeurt door het coderen van de Spoorstroomloop, maar wordt gerealiseerd m.b.v. inductieve lussen aan de buitenzijde van de rechter spoorstaaf. De ontvangst aan treinzijde vindt plaats met de rechter ATB-opneemspoel.

De verwerking van de toegevoegde signalen is op drie manieren mogelijk:
  • in een apart kastje voor ATB++ die gekoppeld wordt met het bestaande boordsysteem
  • in de bestaande ATB-kast (dit vereist een software-aanpassing; alleen mogelijk bij ATB Fase 4 en nieuwer)
  • in een STM-ATB (dit vereist een software-aanpassing)
Voor elk sein dat met dit systeem wordt uitgerust zijn er meerdere bakens die vóór het sein langs de baan liggen; de afstand is onder meer afhankelijk of er ook goederentreinen kunnen rijden (langere remweg). Zodra het sein rood is, beginnen de bakens te zenden. Het signaal kan in de trein worden ontvangen, en rekening houdend met de remvertraging van de trein kan een noodremming (net zoals een ATB snelremming) worden ingezet als de machinist niet of te laat reageert.

Het is niet noodzakelijk dat dit systeem failsafe is (dubbele deelsystemen of voedingen) zoals de gewone ATB-kast die wel failsafe dient te zijn. Kostenoverwegingen spelen daarbij een rol.

Externe links

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Sep 04, 2010 by johan brinkman.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]