Definitie


Profiel van vrije ruimte





Er zijn verschillende 'ruimteprofielen' voor treinen.


    Het profiel van vrije ruimte (PVR) is de minimale ruimte die vrijgehouden moet houden boven en naast het Spoor.
  • Het rode meetgebied is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondom het PVR
  • Zone A.
PVR

Het is de ruimte die een Trein nodig heeft om ongehinderd te kunnen rijden en zonder objecten in de omgeving te raken. Het geeft de begrenzingen aan van het oppervlak waarbinnen geen andere objecten dan het verkeer mogen voorkomen; dit profiel wordt bepaald in een verticaal vlak loodrecht op de as van de (spoor)weg. Het profiel van vrije ruimte wordt ook gebruikt bij het ontwerpen van dwarsprofielen van autosnelwegen, tunnels en bijv. spoorwegen (bron: http://www.ipl.citg.tudelft.nl/lexicon/Definities_P/basis/basis_profiel_ruimte.htm)



Het PVR voor Nederland is o.a. vastgelegd in het Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument). Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracés. Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van Vrije Ruimte en het Rode Meetgebied.

Objecten die een (mogelijke) belemmering vormen, en al of niet met toestemming binnen het het Rode Meetgebied of zelfs het Profiel van Vrije Ruimte vallen, worden geïnventariseerd en bijgehouden door ProRail Inframanagement InfraInformatie Infradatacenter (Cluster Railgeometrie). Met deze gegevens kan ProRail bepalen of en hoe uitzonderlijk vervoer (goederen vervoer waarvan de lading buiten het PVR komt) plaats kan vinden. Omleidingsroutes of (tijdelijk) weg te halen obstakels kunnen zo bepaald worden.

Bij het medegebruik van het spoor door Tramtrein speelt er een probleem met de vrije ruimte omdat deze voertuigen aan lage Perrons halteren. In de OVS en soortgelijke documenten zijn die uitzonderen beschreven.

Rode meetgebied

Is het gebied rondom een spoor dat geheel vrij dient te blijven van vaste obstakels. Het is zodanig gekozen dat alle vormen van Railtransport kunnen plaatsvinden. Blijf je buiten het Rode Meetgebied is elke vorm van aanrijding(sgevaar) in principe uitgesloten.
  • In het Rode meetgebied mag alleen door Baanwerkers gewerkt worden in de werkplekbeveiligsklasse Buitendienststelling.
Het Rode Meetgebied (RM) is een, qua maatvoering vastgelegd, toeslaggebied rondomhet PVR - NL waarbinnen zich in principe eveneens geen vaste voorwerpen mogen bevinden,die het railvervoer (zouden) kunnen hinderen en/of in gevaar (zouden) kunnen brengen.

Het OVS Profiel van vrije ruimte en Rode Meetgebied (OVS00026) is van toepassing op nieuw aan te leggen en/of te wijzigen bestaande spoorwegtracé's.Dit ontwerpvoorschrift bevat eisen en randvoorwaarden met betrekking tot het Profiel van vrije ruimte en het Rode Meetgebied. Bij elke nieuwbouw of grote vernieuwbouw van spoorwegtracé's dient de OVS te worden nageleefd.

Zone A

Binnen het PVR is het aanrijdgevaar voor mensen groot.

De denkbeeldige ruimtelijke tunnelfiguur waarbinnen een trein kan bewegen is voor de Arbeidsveiligheid het gebied begrensd op 1.5 meter tot de dichtstbijzijnde Spoorstaaf.

Dit gebied wordt ook wel Zone A genoemd.

Informatie en bronnen

PVR en omgrenzingsprofiel zijn gedetailleerd beschreven in http://nl.wikipedia.org/wiki/PVR

Regelgeving: o.a. Ontwerpvoorschrift Profiel van Vrije Ruimte, Rode Meetgebied (PVR-NL)en Ruimtereservering (PVR-GC). (OVS00026, Proraildocument).

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 27, 2008 by corina de jongh.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht








[Banners]