Definitie


ATBM-plus





ATBM-plus is een extra opschakelsignaal vanuit ATB-NG, welke in combinatie met het ATB-EG-signaal Vmax 140 km/h, door een trein met ATBL geïnterpreteerd wordt als Vmax 160 km/h

Deze toegevoegde functie is op dit moment (2008) alleen beschikbaar op de middensporen van het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp om de Thalys(PKBA-) treinstellen veilig 160 km/u te kunnen laten rijden. Hiertoe zijn in de baan ATB Nieuwe Generatie (ATB-NG)-bakens geïnstalleerd. Deze bakens sturen een specifiek signaal naar de trein, het zogenoemde ATBM+-signaal. Dit signaal schakelt de maximum toegelaten snelheid omhoog naar 160 km/u.

De naar Amsterdam doorrijdende nterCityExpress(ICE) -treinen zijn ook voorzien van ATBL en hebben ook de beschikking over de ATBM+ functionaliteit, maar deze wordt in de praktijk niet gebruikt.

Techniek

Voor de ontvangst en verwerking van de opschakelcode is in de PKBA-treinstellen ATBL geïnstalleerd. ATBL is een variant van ATB-NG en combineert het Belgische TBL, ATB-EG en ATB-NG. ATB-NG-treinapparatuur kan naast ATB-NG-informatie ook ATB-EG-informatie uit het spoor opnemen. Op het traject Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp kan via het spoor de ATB-EG-code voor een maximum snelheid voor 140 km/u gegeven worden, en via de ATB-NG-bakens het speciale ATBM+-opschakelsignaal. Op basis van de combinatie van signalen bepaalt de ATB-apparatuur in de trein de maximumsnelheid op 160 km/u. Op de stuurtafel is een extra gele lamp met aanduiding '14' (140 km/u) aanwezig; de groene lamp licht pas op bij het actief worden van ATBM+ (160 km/u).

Toekomst

De kans dat ATBM+ in zijn huidige vorm ook op andere plaatsen in Nederland ingevoerd zal worden is gering. Het is echter wel denkbaar dat ATBM+ in een iets gewijzigde uitvoering gebruikt gaat worden, te weten E-ATBM+. Deze variant, die technisch sterk lijkt op het Belgische Euro-TBL, maakt gebruik van Eurobalise (zie ERTMS) in plaats van ATB-NG-balises. Het voordeel hiervan is dat er geen speciale ATB-NG-componenten meer nodig zijn en de infrazijdige apparatuur geen bekabeling meer nodig heeft. Bovendien wordt de functie aan treinzijde ook eenvoudig realiseerbaar in ATB-systemen van andere leveranciers, inclusief STM-ATB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]