De
Automatische Dubbele OverwegBomen (ADOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.
Hiermee is de werking van de ADOB ongeveer hetzelfde als die van de Automatische halve overwegbomen(AHOB).
De "dubbele bomen" betekenen dat er aan beide zijden van de overweg twee overwegboomen zijn die de weg samen volledig afsluiten. Hiermee moet voorkomen worden dat het verkeer alsnog de overweg oversteekt. Onder de fiets- en voetpadbomen hangt een kettingwerk om het eronderdoor kruipen te verhinderen.
Werking Behalve de dubbele bomen zijn enkele kenmerkende eigenschappen van de ADOB de ongelijktijdig dalende bomen en het gebruik van radardetectie. De bomen aan de uitrijzijde van de overweg dalen later dan die aan de aanrijzijde. Zo moet voorkomen worden dat verkeer dat nog net onder een al dalende eerste boom door rijdt, door de tweede boom ingesloten wordt. Met een radarsysteem kan worden gedetecteerd of er zich nog verkeer op de overweg bevindt. Als dat zo is, daalt de boom aan de uitrijzijde langzamer.
In ontwikkeling De ADOB is een overwegtype in ontwikkeling. Op 15 juli 1999 is de eerste ADOB als pilot in dienst gegaan op de Leijenseweg te Bilthoven. Deze beschikt over Overweg Ontruiming Waarschuwing Seinen (OOWS) die bedoeld waren om de naderende trein te waarschuwen ingeval van een niet ontruimde overweg. De tweede pilot is op 22 januari 2006 in dienst gegaan op de Ouddiemerlaan in Diemen. Met name de radardetectie is hierbij verbeterd. Het streven is om de ADOB in het tweede kwartaal van 2007 als overwegbeveiliging vrij te geven.
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden