Definitie


Automatische dubbele overwegbomen





De Automatische Dubbele OverwegBomen (ADOB) vormen één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen, bellen die gaan rinkelen en spoorbomen die de weg voor het wegverkeer afsluiten als er een Trein aan komt.

Hiermee is de werking van de ADOB ongeveer hetzelfde als die van de Automatische halve overwegbomen(AHOB).

De "dubbele bomen" betekenen dat er aan beide zijden van de overweg twee overwegboomen zijn die de weg samen volledig afsluiten. Hiermee moet voorkomen worden dat het verkeer alsnog de overweg oversteekt. Onder de fiets- en voetpadbomen hangt een kettingwerk om het eronderdoor kruipen te verhinderen.

Werking

Behalve de dubbele bomen zijn enkele kenmerkende eigenschappen van de ADOB de ongelijktijdig dalende bomen en het gebruik van radardetectie. De bomen aan de uitrijzijde van de overweg dalen later dan die aan de aanrijzijde. Zo moet voorkomen worden dat verkeer dat nog net onder een al dalende eerste boom door rijdt, door de tweede boom ingesloten wordt. Met een radarsysteem kan worden gedetecteerd of er zich nog verkeer op de overweg bevindt. Als dat zo is, daalt de boom aan de uitrijzijde langzamer.

In ontwikkeling

De ADOB is een overwegtype in ontwikkeling. Op 15 juli 1999 is de eerste ADOB als pilot in dienst gegaan op de Leijenseweg te Bilthoven. Deze beschikt over Overweg Ontruiming Waarschuwing Seinen (OOWS) die bedoeld waren om de naderende trein te waarschuwen ingeval van een niet ontruimde overweg. De tweede pilot is op 22 januari 2006 in dienst gegaan op de Ouddiemerlaan in Diemen. Met name de radardetectie is hierbij verbeterd. Het streven is om de ADOB in het tweede kwartaal van 2007 als overwegbeveiliging vrij te geven.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]