Definitie


Rail wegvoertuig





Begeleiden van rail/wegvoertuig

Rail/wegvoertuigen kunnen zowel over het Spoor als over de weg rijden. Als een rail/wegvoertuig zich op het spoor bevindt, wordt het beschouwd als railgebonden gereedschap. Een rail/wegvoertuig kan op een Overweg in en uit spoor worden gezet. Bij het uitvoeren van werkzaamheden kunnen onder andere de volgende rail-wegvoertuigen gebruikt worden:
  • Automontagewagen
  • Stormobiel
  • Krol
  • Railauto
  • Unimobiel

    Een rail-wegvoertuig moet geidentificeerd worden met een certificaat-nummer (zichtbaar op de kraan) De maximumsnelheid op het spoor is: 40km/h, in de nabijheid van Baanwerkers 10km/h. Rail/wegvoertuigen hebben geen betrouwbare werking op geisoleerd spoor. Dit wil zeggen dat Seinen en overwegen niet geactiveerd worden door deze voertuigen. Het voertuig wordt dus niet afgeschermd door vaste seinen en het wegverkeer wordt bij een overweg niet op de gebruikelijke wijze gewaarschuwd.
In- en uit het spoor zetten van een rail/wegvoertuig

Voor het in en uitzetten van het voertuig moet de Werktreinbegeleider toestemming vragen aan de LWB. De WTB moet ervoor zorgen dat bij het in- en uitzetten geen gevaar ontstaat voor het wegverkeer. Als het in- of uitzetten van het voertuig gevaar oplevert voor het treinverkeer op het Nevenspoor, moet ook het nevenspoor buitendienst genomen worden door de LWB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Dec 10, 2008 by naut smit.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht








[Banners]