Definitie


Rail wegvoertuig





Begeleiden van rail/wegvoertuig

Rail/wegvoertuigen kunnen zowel over het Spoor als over de weg rijden. Als een rail/wegvoertuig zich op het spoor bevindt, wordt het beschouwd als railgebonden gereedschap. Een rail/wegvoertuig kan op een Overweg in en uit spoor worden gezet. Bij het uitvoeren van werkzaamheden kunnen onder andere de volgende rail-wegvoertuigen gebruikt worden:
  • Automontagewagen
  • Stormobiel
  • Krol
  • Railauto
  • Unimobiel

    Een rail-wegvoertuig moet geidentificeerd worden met een certificaat-nummer (zichtbaar op de kraan) De maximumsnelheid op het spoor is: 40km/h, in de nabijheid van Baanwerkers 10km/h. Rail/wegvoertuigen hebben geen betrouwbare werking op geisoleerd spoor. Dit wil zeggen dat Seinen en overwegen niet geactiveerd worden door deze voertuigen. Het voertuig wordt dus niet afgeschermd door vaste seinen en het wegverkeer wordt bij een overweg niet op de gebruikelijke wijze gewaarschuwd.
In- en uit het spoor zetten van een rail/wegvoertuig

Voor het in en uitzetten van het voertuig moet de Werktreinbegeleider toestemming vragen aan de LWB. De WTB moet ervoor zorgen dat bij het in- en uitzetten geen gevaar ontstaat voor het wegverkeer. Als het in- of uitzetten van het voertuig gevaar oplevert voor het treinverkeer op het Nevenspoor, moet ook het nevenspoor buitendienst genomen worden door de LWB.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Dec 10, 2008 by naut smit.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]