Definitie


Automatische knipperlichtinstallatie





De Automatische knipperlichtinstallatie (AKI) is één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een Trein aan komt. Er zijn geen spoorbomen.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat een installatie. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Een afgerond driehoekig schild met zowel aan de voorzijde als de achterzijde onderin twee rode lampen en bovenin één witte lamp. De witte lamp knippert zolang er geen trein aan komt. De twee rode lampen gaan knipperen als er er een trein aankomt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Voorkomen in Nederland

In 2000 stonden er nog ongeveer 600 AKI's in Nederland. In de jaren daarvoor zijn er al regelmatig AKI's omgebouwd of opgeheven. Vanaf 2001 is het aantal AKI'ss in een sneltreinvaart naar beneden gegaan, doordat ze in het AKI-AHOB-ombouwprogramma naar Mini-AHOB's omgebouwd werden. Enkele zijn naar Automatische halve overwegbomen(AHOB) omgebouwd of opgeheven.

Hieronder staan de aantallen AKI's per einde jaar weergegeven.

Datum Aantal
2000-12-31 598
2001-12-31 533
2002-12-31 407
2003-12-31 307
2004-12-31 119
2005-12-31 53
2006-12-31 ± 20 (naar verwachting)


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]