Definitie


Automatische knipperlichtinstallatie





De Automatische knipperlichtinstallatie (AKI) is één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een Trein aan komt. Er zijn geen spoorbomen.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat een installatie. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Een afgerond driehoekig schild met zowel aan de voorzijde als de achterzijde onderin twee rode lampen en bovenin één witte lamp. De witte lamp knippert zolang er geen trein aan komt. De twee rode lampen gaan knipperen als er er een trein aankomt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Voorkomen in Nederland

In 2000 stonden er nog ongeveer 600 AKI's in Nederland. In de jaren daarvoor zijn er al regelmatig AKI's omgebouwd of opgeheven. Vanaf 2001 is het aantal AKI'ss in een sneltreinvaart naar beneden gegaan, doordat ze in het AKI-AHOB-ombouwprogramma naar Mini-AHOB's omgebouwd werden. Enkele zijn naar Automatische halve overwegbomen(AHOB) omgebouwd of opgeheven.

Hieronder staan de aantallen AKI's per einde jaar weergegeven.

Datum Aantal
2000-12-31 598
2001-12-31 533
2002-12-31 407
2003-12-31 307
2004-12-31 119
2005-12-31 53
2006-12-31 ± 20 (naar verwachting)


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]