Definitie


Automatische knipperlichtinstallatie





De Automatische knipperlichtinstallatie (AKI) is één van de beveiligingstypes voor Overwegen. De overweg wordt actief beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een Trein aan komt. Er zijn geen spoorbomen.

Uiterlijk

Aan beide rechter zijden van de weg staat een installatie. Standaard bestaat die uit onder andere de volgende onderdelen:
  • Een vertikale paal, voor bevestiging van de volgende onderdelen.
  • Een afgerond driehoekig schild met zowel aan de voorzijde als de achterzijde onderin twee rode lampen en bovenin één witte lamp. De witte lamp knippert zolang er geen trein aan komt. De twee rode lampen gaan knipperen als er er een trein aankomt.
  • Een mechanische of elektronische bel, die gaat rinkelen als er een trein aan komt.
  • Een andreaskruis, die op openbare wegen aangeeft dat het wegverkeer voorrang aan de trein moet verlenen. Voor één spoorbaan wordt er een enkel andreaskruis gebruikt, voor twee of meer spoorbanen een dubbel andreaskruis.
Voorkomen in Nederland

In 2000 stonden er nog ongeveer 600 AKI's in Nederland. In de jaren daarvoor zijn er al regelmatig AKI's omgebouwd of opgeheven. Vanaf 2001 is het aantal AKI'ss in een sneltreinvaart naar beneden gegaan, doordat ze in het AKI-AHOB-ombouwprogramma naar Mini-AHOB's omgebouwd werden. Enkele zijn naar Automatische halve overwegbomen(AHOB) omgebouwd of opgeheven.

Hieronder staan de aantallen AKI's per einde jaar weergegeven.

Datum Aantal
2000-12-31 598
2001-12-31 533
2002-12-31 407
2003-12-31 307
2004-12-31 119
2005-12-31 53
2006-12-31 ± 20 (naar verwachting)


Zie ook
  • Lijst van Nederlandse overwegtypes


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Aanvullende bijdrage voor Hoekse Lijn
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Cameratoezicht spoor fors uitgebreid
Nieuwsbericht
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Echotechniek voorspelt kabelbreuken
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Hoogfrequent spoorvervoer op meer trajecten
Nieuwsbericht
Alstom, RRF en ProRail ondertekenen contract automatisch rijdende trein
Nieuwsbericht
Pier Eringa pleit voor terugkeer van de spoorwegpolitie
Artikel
Vandalisme op het spoor wéér toegenomen
Nieuwsbericht
Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]