Definitie


Aanrijdgevaar





Definities aanrijdgevaar

Indien aan onderstaande voorwaarden niet wordt voldaan is er in ieder geval sprake van aanrijdgevaar:
  • Spoorbaanwerkers dienen tijdens werkzaamheden bij een  Arbeidshygiënische strategie Buitendienststelling en bij aanwezigheid van werktreinen binnen 15 seconden op de Wijkplaats te staan voordat een trein passeert. Na de passage van de Werktrein mogen de werkzaamheden hervat worden ( Een werktrein rijdt in de nabijheid van mensen 10km/h ).
  • Als er gewerkt wordt in een werkplekbeveiligsklasse met een Fysieke afscheiding blijven de baanwerkers werken achter de fysieke afscheiding. Een Grenswachter ziet er op toe dat door de baanwerkers het PVR niet bedoeld of onbedoeld betreden wordt.
  • Tijdens werkzaamheden met bij een werkplekbeveiligsklasse Gegarandeerde waarschuwing worden de baanwerkers gewaarschuwd door een gehoorsignaal en lichtsignalen of een overweg. Hierna begeven de baanwerkers zich binnen 5 seconden uit het PVR en dienen 15 seconden op de aangegeven Wijkplaats te staan voordat de trein passeert.
    (Vervallen per 1 jan 2008) Tijdens werkzaamheden in een werkplekbeveiligsklasse Persoonlijke waarneming worden de baanwerkers als zij werkzaam zijn in de zone A,B,C,D gewaarschuwd door een Veiligheidsman / Grenswachter. Deze neemt de trein waar in een zichttijd van 30 seconden waarna de mensen zich naar een wijkplaats begeven.
Voor al deze werkzaamheden verzorgt de Werkplekbeveiliger uitvoering voor de WBI. Hiervoor heeft deze, in de voorbereidende fase contact met de V&G - coördinator uitvoeringsfase.

Aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor

Baanwerkers die werkzaamheden uitvoeren in het werkspoor en binnen PVR van het Nevenspoor, moeten er rekening mee houden dat het nevenspoor in dienst is. Op dat moment spreekt men over aanrijdgevaar binnen PVR van het nevenspoor. Om het aanrijdgevaar te voorkomen wordt tussen het Werkspoor en het nevenspoor een Fysieke afscheiding geplaatst. Tevens wordt op deze locatie een Grenswachter gesteld die erop toeziet dat het nevenspoor niet bedoeld of onbedoeld wordt betreden.

Aanrijdgevaar wegverkeer

In veel situaties moeten er tijdens een buitendienststelling Overweg en gepasseerd worden door werktreinen. De Werktreinbegeleider (WTB) die verantwoordelijk is voor het veilig passeren van een overweg en hierover continu overleg heeft met de Werktreinmachinist moet altijd rekening houden met alle deelnemers in het wegverkeer. Het Normenkader Veilig Werken heeft hiervoor in het Best Practice werken aan of in nabijheid van overwegenregels vastgesteld.



De WTB heeft kennis betreft de overwegprocedures zodat de overweg veilig gepasseerd wordt door een werktrein.

Door AIen IVW erkende maatregelen ter beheersing van aanrijdgevaar

De maatregelen om aanrijdgevaar bij spoorbaanwerkzaamheden te voorkomen kunnen volgens de

arbeidshygiënische strategie (van bronaanpak naar persoonlijke beschermingsmiddelen) als volgt

worden ingedeeld:

1. BD = Buitendienststelling

2. FA = Fysieke afscherming (valbestendig hekwerk)

3. BT = Beheerste toelating (komt in de praktijk niet voor)

4. GW = Gegarandeerde waarschuwing

5. PW = Persoonlijke waarneming (tot 1 jan 2008)

Onderscheid moet gemaakt worden tussen aanrijdgevaar dat wordt veroorzaakt door het treinverkeer:
  • op het werkspoor, en
  • op het nevenspoor.
Aanrijdgevaar door treinen op het werkspoor kunnen beheerst worden door BD, BT, GW, en PW.

Aanrijdgevaar door treinen op het nevenspoor kunnen, naast bovengenoemde, ook beheerst worden

door FA.

 

Eerste versie van artikel geschreven door: Hans Marijnissen

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Jul 08, 2009 by phast@planet.nl.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]