Reductie derdenstoringen is een programma van spoorbeheerder ProRail om de overlast/verstoringen en [risico's|risico in verband met "derden" (d.w.z. personen die zich in of rondom het Spoor ophouden, anders dan Reizigers of zij die beroepsmatig in het spoor zijn) terug te dringen.
Verstoringen door derden Gedacht kan worden aan onder andere:
- Spoorlopers,
- treinspotters
- spelende kinderen of hangjongeren op of in de nabijheid van het spoor,
- Vandalisme en/of Graffiti,
- [suïcidalen|Zelfdoding.
Deze personen leveren niet alleen gevaar op voor zichzelf, maar ook voor reizigers en personeel in de Trein. Daarnaast zijn ze een belangrijke bron van verstoringen - treinen moeten met een aanwijzing langzamer rijden, hetgeen voor Vertragingen en capaciteitsverlies zorgt.
Maatregelen Het programma Reductie Derdenstoringen omvat een "gereedschapskist" van maatregelen die (op basis van Risico-analyse) per locatie op maat genomen kunnen worden, zoals:
- afscherming van het spoor, door hekken of begroeiing,
- toezicht door camera's,
- borden en andere signalen,
- inzetten van Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA's) of toezichthouders,
- opruimen en schoonhouden van de omgeving van het spoor,
- communicatie naar omwonenden of bijzondere doelgroepen zoals gasten van recreatiebedrijven
- lespakket voor jongeren (www.pazzup.nl)
- informatiemateriaal voor basisscholen (nieuwe kindercampagne wordt gelanceerd in maart 2007)
Externe links- ProRail (pagina over onveilig gedrag van "derden")
- PAZZUP (site rondom derdenstoringen, gericht op jeugd)
Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de
redactie van Infrasite.
This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.
Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden