Definitie


Reizigersinspraak





Openbaar vervoer wordt door overheden aanbesteed en door vervoerders uitgevoerd. Reizigers hebben geen wezenlijke keuzevrijheid: zij zijn gebonden aan het vervoerbedrijf dat een aanbesteding wint en dat gedurende enkele jaren een monopoliepositie inneemt. Hun enige alternatief is om géén gebruik te maken van openbaar vervoer.

Omdat vervoerbedrijven niet zo worden geprikkeld als sterk concurrerende marktpartijen om naar hun klanten te luisteren, zijn hiervoor speciale bepalingen in de wet opgenomen. De betreffende wet is de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000).

De Wp2000 regelt dat consumentenorganisaties advies- en informatierecht hebben. De vervoerder en de aanbestedende overheid hebben een corresponderende advies- en informatie'plicht'. Deze systematiek moet voorkomen dat de vervoerder en de aanbestedende overheid het belang van de reiziger veronachtzamen.

Het openbaar vervoer valt uiteen in twee delen: het stads- en streekvervoer en het hoofdrailnet, waarop NS het exclusieve recht heeft tot 2015. Ze maken echter gebruik van dezelfde bepalingen in de Wet Personenvervoer 2000 (Wp2000).

Stads- en streekvervoer

In Nederland hebben consumentenorganisaties elkaar gevonden in ROCOV's. ROCOV staat voor Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Deze vorm maakt het overleg over het stads- en streekvervoer voor alle partijen overzichtelijk en efficënt.

Op ROCOV.nl vindt u de contactgegevens van alle ROCOVs in Nederland. De ROCOVs worden met advies, training en faciliteiten ondersteund door Stichting OPC.



Hoofdrailnet

De inspraak op het vervoer van NS vindt plaats in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV). Zie LOCOV.nl.



Adviesrecht en adviesplicht

Adviesrecht en adviesplicht houden in dat de overheid en de vervoerder verplicht zijn om bij een aantal gelegenheden (bijvoorbeeld voorafgaand aan publicatie van de dienstregeling of een Programma van Eisen voor een aanbesteding) tijdig het advies van de relevante consumentenorganisaties te vragen.

Daarnaast mogen consumentenorganisaties ook ongevraagd adviezen aan vervoerder en overheid toezenden. Deze is verplicht om op alle adviezen tijdig te reageren. Indien de reactie een gehele of gedeeltelijke afwijzing inhoudt, dan is hij ook verplicht om deze schriftelijk te motiveren.

Informatierecht en informatieplicht

De consumentenorganisaties hebben het recht om tenminste eenmaal per jaar te worden geïnformeerd over een aantal onderwerpen die de belangen van de reiziger raken. De aanbestedende overheid en de vervoerder hebben de plicht hierover informatie te verschaffen. De onderwerpen die dit betreft staan genoemd in het Besluit Personenvervoer 2000.

Vaak geeft de geleverde informatie aanleiding tot adviezen van ROCOVs.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht








[Banners]