Definitie


Reizigersinspraak





Openbaar vervoer wordt door overheden aanbesteed en door vervoerders uitgevoerd. Reizigers hebben geen wezenlijke keuzevrijheid: zij zijn gebonden aan het vervoerbedrijf dat een aanbesteding wint en dat gedurende enkele jaren een monopoliepositie inneemt. Hun enige alternatief is om géén gebruik te maken van openbaar vervoer.

Omdat vervoerbedrijven niet zo worden geprikkeld als sterk concurrerende marktpartijen om naar hun klanten te luisteren, zijn hiervoor speciale bepalingen in de wet opgenomen. De betreffende wet is de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000).

De Wp2000 regelt dat consumentenorganisaties advies- en informatierecht hebben. De vervoerder en de aanbestedende overheid hebben een corresponderende advies- en informatie'plicht'. Deze systematiek moet voorkomen dat de vervoerder en de aanbestedende overheid het belang van de reiziger veronachtzamen.

Het openbaar vervoer valt uiteen in twee delen: het stads- en streekvervoer en het hoofdrailnet, waarop NS het exclusieve recht heeft tot 2015. Ze maken echter gebruik van dezelfde bepalingen in de Wet Personenvervoer 2000 (Wp2000).

Stads- en streekvervoer

In Nederland hebben consumentenorganisaties elkaar gevonden in ROCOV's. ROCOV staat voor Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Deze vorm maakt het overleg over het stads- en streekvervoer voor alle partijen overzichtelijk en efficënt.

Op ROCOV.nl vindt u de contactgegevens van alle ROCOVs in Nederland. De ROCOVs worden met advies, training en faciliteiten ondersteund door Stichting OPC.



Hoofdrailnet

De inspraak op het vervoer van NS vindt plaats in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV). Zie LOCOV.nl.



Adviesrecht en adviesplicht

Adviesrecht en adviesplicht houden in dat de overheid en de vervoerder verplicht zijn om bij een aantal gelegenheden (bijvoorbeeld voorafgaand aan publicatie van de dienstregeling of een Programma van Eisen voor een aanbesteding) tijdig het advies van de relevante consumentenorganisaties te vragen.

Daarnaast mogen consumentenorganisaties ook ongevraagd adviezen aan vervoerder en overheid toezenden. Deze is verplicht om op alle adviezen tijdig te reageren. Indien de reactie een gehele of gedeeltelijke afwijzing inhoudt, dan is hij ook verplicht om deze schriftelijk te motiveren.

Informatierecht en informatieplicht

De consumentenorganisaties hebben het recht om tenminste eenmaal per jaar te worden geïnformeerd over een aantal onderwerpen die de belangen van de reiziger raken. De aanbestedende overheid en de vervoerder hebben de plicht hierover informatie te verschaffen. De onderwerpen die dit betreft staan genoemd in het Besluit Personenvervoer 2000.

Vaak geeft de geleverde informatie aanleiding tot adviezen van ROCOVs.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht








[Banners]