Definitie


Reizigersinspraak





Openbaar vervoer wordt door overheden aanbesteed en door vervoerders uitgevoerd. Reizigers hebben geen wezenlijke keuzevrijheid: zij zijn gebonden aan het vervoerbedrijf dat een aanbesteding wint en dat gedurende enkele jaren een monopoliepositie inneemt. Hun enige alternatief is om géén gebruik te maken van openbaar vervoer.

Omdat vervoerbedrijven niet zo worden geprikkeld als sterk concurrerende marktpartijen om naar hun klanten te luisteren, zijn hiervoor speciale bepalingen in de wet opgenomen. De betreffende wet is de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000).

De Wp2000 regelt dat consumentenorganisaties advies- en informatierecht hebben. De vervoerder en de aanbestedende overheid hebben een corresponderende advies- en informatie'plicht'. Deze systematiek moet voorkomen dat de vervoerder en de aanbestedende overheid het belang van de reiziger veronachtzamen.

Het openbaar vervoer valt uiteen in twee delen: het stads- en streekvervoer en het hoofdrailnet, waarop NS het exclusieve recht heeft tot 2015. Ze maken echter gebruik van dezelfde bepalingen in de Wet Personenvervoer 2000 (Wp2000).

Stads- en streekvervoer

In Nederland hebben consumentenorganisaties elkaar gevonden in ROCOV's. ROCOV staat voor Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Deze vorm maakt het overleg over het stads- en streekvervoer voor alle partijen overzichtelijk en efficënt.

Op ROCOV.nl vindt u de contactgegevens van alle ROCOVs in Nederland. De ROCOVs worden met advies, training en faciliteiten ondersteund door Stichting OPC.



Hoofdrailnet

De inspraak op het vervoer van NS vindt plaats in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV). Zie LOCOV.nl.



Adviesrecht en adviesplicht

Adviesrecht en adviesplicht houden in dat de overheid en de vervoerder verplicht zijn om bij een aantal gelegenheden (bijvoorbeeld voorafgaand aan publicatie van de dienstregeling of een Programma van Eisen voor een aanbesteding) tijdig het advies van de relevante consumentenorganisaties te vragen.

Daarnaast mogen consumentenorganisaties ook ongevraagd adviezen aan vervoerder en overheid toezenden. Deze is verplicht om op alle adviezen tijdig te reageren. Indien de reactie een gehele of gedeeltelijke afwijzing inhoudt, dan is hij ook verplicht om deze schriftelijk te motiveren.

Informatierecht en informatieplicht

De consumentenorganisaties hebben het recht om tenminste eenmaal per jaar te worden geïnformeerd over een aantal onderwerpen die de belangen van de reiziger raken. De aanbestedende overheid en de vervoerder hebben de plicht hierover informatie te verschaffen. De onderwerpen die dit betreft staan genoemd in het Besluit Personenvervoer 2000.

Vaak geeft de geleverde informatie aanleiding tot adviezen van ROCOVs.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]