Definitie


Rembeproeving





Een rembeproevingsinstallatie brengt de remleiding op nominale druk, vervolgens wordt na een minuut gecontroleerd of de druk nog hoog genoeg is.

Voor nationale en internationale treinen gelden andere eisen met betrekking tot het toegestane drukverlies.

Normen

In de nieuwe Spoorwegwet en onderliggende documenten zijn geen concrete eisen meer gesteld aan het toegestane drukverlies. In het Artikel 5a van de Regeling Keuring Spoorvoertuigen wordt geëist dat de compressor ervoor dient te zorgen dat geen drukverlies in het remsysteem optreedt.

De vervallen norm van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) noemde nog een toegestane drukverlaging van 0,5 bar per minuut (zonder nieuwe luchttoevoor door een werkende compressor).

De 2001/16 - Interoperability of the trans-European conventional rail system. Technical Specification for Interoperability. Subsystem: Rolling Stock. Scope: Freight Wagons stelt als norm dat het drukverlies minder dan 0,2 bar per minuut dient te zijn, uitgaande van een begindruk van 5 bar. Ook zijn er eisen gesteld als niet alleen de remleiding als systeem wordt beschouwd, maar ook systemen worden meegenomen zoals zoals de remcylinder, hulpreservoir en bedieningsreservoir.



Zo'n norm wordt onder meer gebruikt bij rembeproevingen, maar ook om bijvoorbeeld te bepalen hoe lang een stilstaande trein op een helling kan blijven staan (bijvoorbeeld in tunnels) als de compressor niet werkt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]