Definitie


Rembeproeving





Een rembeproevingsinstallatie brengt de remleiding op nominale druk, vervolgens wordt na een minuut gecontroleerd of de druk nog hoog genoeg is.

Voor nationale en internationale treinen gelden andere eisen met betrekking tot het toegestane drukverlies.

Normen

In de nieuwe Spoorwegwet en onderliggende documenten zijn geen concrete eisen meer gesteld aan het toegestane drukverlies. In het Artikel 5a van de Regeling Keuring Spoorvoertuigen wordt geëist dat de compressor ervoor dient te zorgen dat geen drukverlies in het remsysteem optreedt.

De vervallen norm van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) noemde nog een toegestane drukverlaging van 0,5 bar per minuut (zonder nieuwe luchttoevoor door een werkende compressor).

De 2001/16 - Interoperability of the trans-European conventional rail system. Technical Specification for Interoperability. Subsystem: Rolling Stock. Scope: Freight Wagons stelt als norm dat het drukverlies minder dan 0,2 bar per minuut dient te zijn, uitgaande van een begindruk van 5 bar. Ook zijn er eisen gesteld als niet alleen de remleiding als systeem wordt beschouwd, maar ook systemen worden meegenomen zoals zoals de remcylinder, hulpreservoir en bedieningsreservoir.



Zo'n norm wordt onder meer gebruikt bij rembeproevingen, maar ook om bijvoorbeeld te bepalen hoe lang een stilstaande trein op een helling kan blijven staan (bijvoorbeeld in tunnels) als de compressor niet werkt.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht








[Banners]