Definitie


Remsysteem





Schijfremmen

Een bekend systeem waarbij op de assen of de wielen van de trein remschijven gemonteerd zijn. De remkracht wordt opgewekt door remvoeringen met hoge kracht tegen deze schijven aan te drukken. De aandrukkracht wordt pneumatisch opgewekt. De kinetische energie van de trein wordt omgezet in warmte.

 

Blokkenremmen

Een conventioneel systeem in de treinenwereld. De remkracht wordt opgewekt door remblokken met hoge kracht tegen het loopvlak van de wielen te drukken. Ook hier wordt de aandrukkracht pneumatisch opgewekt en wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Magneetremmen

De magneetrem wordt vaak toegepast in combinatie met schijfremmen. De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Elektrodynamische (ED) remmen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op. Deze elektrische energie kan worden teruggeleid naar de bovenleiding, zodat het netto stroomverbruik van de trein afneemt. Deze vorm van remmen wordt vaak gecombineerd met mechanische remsystemen, zoals schijfremmen.

Overige remsystemen

Naast de hier genoemde remsystemen bestaan er nog vele andere, minder vaak voorkomende remsystemen. Voorbeelden hiervan zijn de wervelstroomrem en trommelrem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht








[Banners]