Definitie


Remsysteem





Schijfremmen

Een bekend systeem waarbij op de assen of de wielen van de trein remschijven gemonteerd zijn. De remkracht wordt opgewekt door remvoeringen met hoge kracht tegen deze schijven aan te drukken. De aandrukkracht wordt pneumatisch opgewekt. De kinetische energie van de trein wordt omgezet in warmte.

 

Blokkenremmen

Een conventioneel systeem in de treinenwereld. De remkracht wordt opgewekt door remblokken met hoge kracht tegen het loopvlak van de wielen te drukken. Ook hier wordt de aandrukkracht pneumatisch opgewekt en wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Magneetremmen

De magneetrem wordt vaak toegepast in combinatie met schijfremmen. De remkracht wordt opgewekt door een magneet met kracht tegen het spoor te drukken. Door de magnetische werking trekt de rem zich als het ware nog sterker aan het spoor vast. Andermaal wordt de kinetische energie van de trein omgezet in warmte.

Elektrodynamische (ED) remmen

Hierbij wordt gebruik gemaakt van de aandrijfmotoren (tractiemotoren) van de trein. Tijdens het remmen worden deze motoren gebruikt als dynamo. Dit levert weerstand op waardoor de trein afremt. Daarnaast levert het ook elektrische energie op. Deze elektrische energie kan worden teruggeleid naar de bovenleiding, zodat het netto stroomverbruik van de trein afneemt. Deze vorm van remmen wordt vaak gecombineerd met mechanische remsystemen, zoals schijfremmen.

Overige remsystemen

Naast de hier genoemde remsystemen bestaan er nog vele andere, minder vaak voorkomende remsystemen. Voorbeelden hiervan zijn de wervelstroomrem en trommelrem.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 30, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht
Pilz organiseert tweede editie van inspirerend congres 'Master of Safety in één dag'
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS: Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
Nieuwsbericht
Recordaantal treinkilometers in nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht








[Banners]