Definitie


Rijdraad





Een rijdraad is een elektrische geleider in de Bovenleiding die contact maakt met de Stroomafnemer en die gekarakteriseerd wordt door twee klemgroeven (bron: NEN-EN 50149). Via dit contact wordt de Trein van energie voorzien.

Eigenschappen

In Nederland kennen we vier soorten rijdraad.
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 120 mm2 (Betuweroute)
  • Materiaal CuMg 0.5, Profiel, doorsnede 120 mm2 (HSL Zuid)
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 100 mm2
  • Materiaal Cu, Profiel, doorsnede 100 mm2
De rijdraad welke op de 1500 Volt sporen gebruikt wordt, bestaat tegenwoordig uit een legering van koper met een zilvertoeslag (CuAg 0.1, in de volksmond LSTP genoemd). Voordeel van deze legering is dat de de draad bijna niet meer rekt en harder is dan een volkoperen rijdraad welke vroeger gebruikt werd. In het verleden werd de rijdraad van alleen elektrolitisch koper toegepast. Bij rijdraadvernieuwing wordt deze rijdraad vervangen voor rijdraad CuAg.

De doorsnede van de rijdraad (niet op de Betuweroute en de HSL) is 100 mm2 en hij heeft een dikte van 12 mm. Afslijten mag een draad tot een dikte van 7,5 mm, waarna hij vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur van een rijdraad is tussen de 20 en 25 jaar en is uiteraard nogal afhankelijk van veel factoren.

Op de 25kV baanvakken, HSL-Zuid en Betuweroute gebruikt men één rijdraad van 120 mm2. Op de Betuweroute met een koper-zilverlegering CuAg 0.1, op de HSL met magnesium.

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo van Dam.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Nieuwe verkeersleidingspost in Barendrecht
Nieuwsbericht
ProRail test oversteekhulp bij overweg in Haarlem
Nieuwsbericht
Nieuwe vervoerder Budel - Weert
Nieuwsbericht
ProRail werkt toe naar ingebruikname station Zwolle Stadshagen
Nieuwsbericht
Na 21 jaar maakt Railpocket plaats voor vernieuwing
Nieuwsbericht
Nieuw! Pilz Veiligheidsschakelmat
Weblogposting
NS zal in de toekomst weer meebieden op regionale spoorconcessies
Nieuwsbericht
Treinreizen in 2017, een terugblik met cijfers
Nieuwsbericht
In beeld: het jaar 2017 van ProRail
Nieuwsbericht
Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018
Nieuwsbericht
Vrijspraak in strafzaak aanbesteding OV Limburg
Nieuwsbericht
Spoorveiligheid in Nederland hoog
Nieuwsbericht
Het Nederlandse spoor presteert gewoon goed!
Nieuwsbericht
ProRail stuurt beheerplan 2018 naar Tweede Kamer
Nieuwsbericht
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht








[Banners]