Definitie


Rijdraad





Een rijdraad is een elektrische geleider in de Bovenleiding die contact maakt met de Stroomafnemer en die gekarakteriseerd wordt door twee klemgroeven (bron: NEN-EN 50149). Via dit contact wordt de Trein van energie voorzien.

Eigenschappen

In Nederland kennen we vier soorten rijdraad.
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 120 mm2 (Betuweroute)
  • Materiaal CuMg 0.5, Profiel, doorsnede 120 mm2 (HSL Zuid)
  • Materiaal CuAg 0.1, Profiel, doorsnede 100 mm2
  • Materiaal Cu, Profiel, doorsnede 100 mm2
De rijdraad welke op de 1500 Volt sporen gebruikt wordt, bestaat tegenwoordig uit een legering van koper met een zilvertoeslag (CuAg 0.1, in de volksmond LSTP genoemd). Voordeel van deze legering is dat de de draad bijna niet meer rekt en harder is dan een volkoperen rijdraad welke vroeger gebruikt werd. In het verleden werd de rijdraad van alleen elektrolitisch koper toegepast. Bij rijdraadvernieuwing wordt deze rijdraad vervangen voor rijdraad CuAg.

De doorsnede van de rijdraad (niet op de Betuweroute en de HSL) is 100 mm2 en hij heeft een dikte van 12 mm. Afslijten mag een draad tot een dikte van 7,5 mm, waarna hij vervangen moet worden.

Gemiddelde levensduur van een rijdraad is tussen de 20 en 25 jaar en is uiteraard nogal afhankelijk van veel factoren.

Op de 25kV baanvakken, HSL-Zuid en Betuweroute gebruikt men één rijdraad van 120 mm2. Op de Betuweroute met een koper-zilverlegering CuAg 0.1, op de HSL met magnesium.

Eerste versie van artikel geschreven door: Theo van Dam.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Apr 24, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]