Definitie


Roestrijden





Doel Roestrijden

Roestrijden is een stelsel van afspraken waarin is vastgelegd dat alle sporen en wissels die voorzien zijn van spoorstroomlopen, tenminste 1 x per 24 uur door minimaal 20 assen worden bereden. Aldus kan roestvorming van deze sporen en wissels worden voorkomen.

Van sporen en wissels die minder dan 1 x per 24 uur worden bereden, kan door de (mogelijke) roestvorming de betrouwbare werking van de spoorstroomlopen niet meer worden gegarandeerd.

Roestrijden bestaat er bij voorbeeld uit dat de eerste reizigerstrein van de dag een stel overloopwissels op de vrije baan speciaal in de kromme stand berijdt door even naar het linkerspoor over te lopen en meteen weer terug naar het rechterspoor.

Roestrijden.nl

Roestrijden.nl is een particulier initiatief om fondsen te verwerven voor restauratie en het dienstvaardig houden van oud NS-materieel.

Na afloop van (langdurige) werkzaamheden dient er altijd roestgereden te worden. Doorgaans wordt door de aannemer hiervoor een van de eigen werktreinen gebruikt of krijgt de eerste reizigerstrein van dienst deze taak. Het komt echter voor dat er geen werktrein voor handen is (bijv. na functietesten) of dat de inzet van een werktrein als roestrijdtrein een hoop rangeerwerk met zich meebrengt (tijdverlies).

Roestrijden.nl springt in het gat dat hier ontstaat. Het hoge gewicht en de 'slechte' loopeigenschappen van het oude materieel maakt het zeer geschikt om rail roestvrij te krijgen. Ook de flexibelere inzetbaarheid van treinstellen een plus (twee cabines dus eenvoudig kopmaken, ook op enkelspoor!)

De Spooraannemer behoudt de beschikking over het eigen materieel zodat werktreinen/materieel snel afgevoerd kan worden.

Opbrengsten:



De opbrengsten van deze semi-commerciële inzet van museummaterieel gaan naar een algemeen restauratiefonds. Deelnemende partijen kunnen op deze manier restauratie/reparatiekosten het hoofd bieden terwijl ze zelf (nog) niet in staat zijn deze te bekostigen.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Aug 15, 2008 by ruud maijer.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht








[Banners]