Definitie


Rolgeluid





Het rolgeluid ontstaat doordat zowel de wielen als de rails niet volkomen glad zijn en kleine oneffenheden vertonen. De rails vertonen een Railruwheid, de wielen een Wielruwheid. In extreme gevallen kan de rail Golfslijtage vertonen; een wiel kan Vlakke plaatsen hebben, maar dat wordt niet tot de normale ruwheid gerekend.

Het rolgeluid wordt bepaald door de totale ruwheid, dat is de som van de railruwheid en de wielruwheid. Daarbij wordt â??energetischâ?? opgeteld en rekening gehouden met de snelheid van de trein.

Het rollen van enigszins ruwe wielen over enigszins ruwe rails veroorzaakt trillingen. Zowel de wielen als de rails worden daarbij in trilling gebracht. De rails brengt op zijn beurt de overige delen van de bovenbouw in trilling, zoals de dwarsliggers. Al deze onderdelen stralen vervolgens geluid af. De spoorconstructie is daarbij verantwoordelijk voor vooral de lagere frequenties, de wielen voor de hogere frequenties.

Om de ruwheid te verminderen kunnen de rails worden geslepen. Wielen kunnen glad worden afgedraaid. Dit zijn echter geen volledig duurzame maatregelen, want in de loop van de tijd nemen de railruwheid en de wielruwheid door slijtage weer toe. Het regelmatig slijpen van de rails kan wel als een effectieve geluidsmaatregel gezien worden.

De wielruwheid groeit na het afdraaien door de werking van de Remblokken, die tijdens het remmen op het loopvlak van de wielen worden gedrukt. Daarbij veroorzaken de traditionele gietijzeren remblokken een hoge wielruwheid. Bepaalde types kunststof remblokken, zoals de K-remblokken of LL-remblok, houden de wielruwheid laag.

Een relevant aspect van K-blokken is dat deze een grotere wrijvingscoëfficiënt hebben dan gietijzeren blokken. De aandrukkracht van het blok op het wiel moet daarom worden verkleind. Ten opzichte van remsystemen met gietijzeren blokken moet de remcilinderdruk worden verlaagd. Worden bestaande wagens met K-blokken uitgerust, dan past men o.a. remcilinders met kleinere diameter toe.

De invloed die railruwheid heeft op het geluid van een trein is goed bekend. Het effect is dan ook opgenomen in het Nederlandse Reken- en meetvoorschrift Geluidshinder.

Om de geluidsproductie van geluidsmaatregelen goed te kunnen vergelijken, moeten, als de metingen op verschillende sporen of verschillende tijdstippen zijn uitgevoerd, de gemeten geluidsniveaus worden gecorrigeerd voor verschillen in railruwheid. De lokale railruwheid wordt in dat geval gemeten met een railruwheidsmeter.

Railruwheid en wielruwheid worden net als geluid gemeten in de vorm van een spectrum. In dit geval de amplitude als functie van de golflengte.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]