Definitie


Rotterdam Centraal





Vanuit het zuiden is Rotterdam Centraal de eerste Nederlandse halte van de HSL-Zuid. Rotterdam Centraal ligt hierdoor als het ware midden in Europa: 20 minuten van Schiphol en niet meer dan tweeëneenhalf uur van Parijs. De internationale uitstraling van het nieuwe station - met in 2025 circa 32 0.000 OV-reizigers per dag - sluit goed aan bij de stedenbouwkundige ambities van deze

wereldhavenstad. Een team van architecten heeft een gebouw ontworpen dat wordt gekenmerkt door licht, ruimte en overzichtelijkheid. De zeer ruime centrale hal heeft grootstedelijke allure. De asymmetrische roestvrijstalen overkapping, gedragen door een constructie van staal en hout, gaat over in een glazen wand. Het ruimtelijke effect is buitengewoon, mede door de bijzondere doorkijk vanuit de hal naar de treinen.

De voor- en achterzijde van het station zijn verbonden door een voetgangerstunnel van maar liefst 30 meter breed. Aan weerszijden vindt de reiziger winkels. Het opengewerkte plafond van de passage biedt de passanten zicht op de perrons. Trappen, roltrappen en liften brengen reizigers naar hun aankomst- of vertrekpunt. Een loopbrug boven de sporen zorgt voor extra overstapmogelijkheden. Rotterdam Centraal biedt verder een goede aansluiting op het regionale spoornetwerk RandstadRail Lightrail. Tot slot wordt ook het gebied rondom het station herontwikkeld met kantoren, woningen, winkels en veel overige voorzieningen waaronder diverse parkeergarages. Rotterdam Centraal is onderdeel van de Nieuwe Sleutelprojecten.

Bron: Grote Stationsprojecten, ProRail

De aanleiding

Het huidige station is te klein voor het huidige aantal treinreizigers (110.000 per dag). Daarom wordt het station vernieuwd om in te kunnen spelen op een aantal ontwikkelingen in de toekomst:
  • De komst van de hogesnelheidstrein naar Rotterdam.
  • De komst van RandstadRail
  • Toename van het aantal OV-reizigers en passanten tot 320.000 per dag in 2025.
Hoe wordt het?

Station Nieuw Rotterdam Centraal is een ontwerp van Team CS, bestaande uit Benthem Crouwel Architekten, West8 Urban Design & Landscape architecture en Meyer en van Schooten Architekten BV.

Het nieuwe station Rotterdam Centraal op hoofdlijnen:
  • Een ruim, modern en overzichtelijk stationsgebouw.
  • Het knooppunt van alle Openbaar Vervoer-functies van en naar Rotterdam: trein (waaronder hogesnelheidstrein en RandstadRail), bus, metro en tram.
  • Berekend op zo'n 320.000 reizigers per dag.
  • Een prettige verblijfsplek door de grote hoeveelheid licht, transparante materialen en ruime opzet.
  • Een breed scala aan voorzieningen.
  • Voorzien van 7.000 stallingsplaatsen voor fietsen (deel bewaakt, deels onbewaakt).
  • De Provenierstunnel (de fietstunnel) als interwijkverbinding tussen Noord en Zuid zodat het ook in de toekomst mogelijk is ook zonder OV-chipcard van en naar het centrum te gaan.
Eerste versie van artikel geschreven door: Katja Torbijn.



Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 08, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht








[Banners]