Definitie


B1 bovenleidingsyteem





Het B1 bovenleidingsysteem is het zgn. vaste of klassieke Bovenleidingsysteem, wat zijn oorsprong vindt van de eerste gelektrificeerde Spoorlijn voor 1500 Volt gelijkspanning (de oude lijn).

Door de relatief lage spanning is de doorsnede van de bovenleiding van groot belang.

De koperdoorsnede van een vrije-baanspoor is 500mm2,als volgt opgebouwd:
  • 2 x Rijdraad 100mm2
  • 1x Draagkabel 150mm2
  • 1x Versterkingsleiding 150mm2.
(de eerst gebouwde baanvakken hadden een Draagkabel van 70 mm2 en 2x een Versterkingsleiding van 120 mm2)

Kenmerken B1 systeem:
  • geschikt voor 1500 Volt gelijkspanning
  • beweegbare Afspanningen voor rijdraad
  • Vast afgespannen draagkabel
  • conventioneel systeem (uitontwikkeld)
  • maximum snelheid 140 km/h
  • bij storingen relatief weinig nevenschade
  • Temperatuur gevoelig


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Pilz verzorgt Risico Inventarisaties om boete voorkomen
Weblogposting
Nederland krijgt toekomstbestendig spoorbeveiligingssysteem
Nieuwsbericht
Stationsgebied Eindhoven: overheden zoeken partners voor ontwikkeling
Nieuwsbericht
Landelijk bemiddelaar voor meer snelheid in aanpak overwegen
Nieuwsbericht
ProRail krijgt een directeur Overwegen
Nieuwsbericht
ProRail en Royal HaskoningDHV samen verder met hoogfrequent spoorvervoer van Schiphol naar Lelystad
Nieuwsbericht
Van top tot teen beveiligd met nieuwste lichtschermen van Pilz
Weblogposting
Vanaf 6 mei 7-daagse spoorvernieuwing Boxtel
Nieuwsbericht
ProRail en Movares werken samen aan bereikbaarheid Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Monsterklus rond Leiden Centraal
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel


[Banners]