Definitie


B1 bovenleidingsyteem





Het B1 bovenleidingsysteem is het zgn. vaste of klassieke Bovenleidingsysteem, wat zijn oorsprong vindt van de eerste gelektrificeerde Spoorlijn voor 1500 Volt gelijkspanning (de oude lijn).

Door de relatief lage spanning is de doorsnede van de bovenleiding van groot belang.

De koperdoorsnede van een vrije-baanspoor is 500mm2,als volgt opgebouwd:
  • 2 x Rijdraad 100mm2
  • 1x Draagkabel 150mm2
  • 1x Versterkingsleiding 150mm2.
(de eerst gebouwde baanvakken hadden een Draagkabel van 70 mm2 en 2x een Versterkingsleiding van 120 mm2)

Kenmerken B1 systeem:
  • geschikt voor 1500 Volt gelijkspanning
  • beweegbare Afspanningen voor rijdraad
  • Vast afgespannen draagkabel
  • conventioneel systeem (uitontwikkeld)
  • maximum snelheid 140 km/h
  • bij storingen relatief weinig nevenschade
  • Temperatuur gevoelig


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid
Nieuwsbericht
Nieuw: servicedesk gevaarlijke stoffen op het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
ProRail blij met investeringen in het spoor
Nieuwsbericht
17 mln voor aantrekkelijke toegankelijke stationsgebieden Noord-Holland
Nieuwsbericht
Vectron locomotief van Siemens toegelaten in Nederland
Nieuwsbericht
ProRail zet in op een toekomst zonder bouwafval
Nieuwsbericht
Spoorbrug Zuidhorn in gebruik
Nieuwsbericht
Extra geltreinen tegen herfsthinder op spoor
Nieuwsbericht
Kansen verbetering grensoverschrijdende treinverbindingen Euregiogebied
Nieuwsbericht
Siemens and Alstom join forces to create a European Champion in Mobility
Nieuwsbericht
Geen spanning bij werken aan de bovenleiding
Nieuwsbericht








[Banners]