Definitie


B1 bovenleidingsyteem





Het B1 bovenleidingsysteem is het zgn. vaste of klassieke Bovenleidingsysteem, wat zijn oorsprong vindt van de eerste gelektrificeerde Spoorlijn voor 1500 Volt gelijkspanning (de oude lijn).

Door de relatief lage spanning is de doorsnede van de bovenleiding van groot belang.

De koperdoorsnede van een vrije-baanspoor is 500mm2,als volgt opgebouwd:
  • 2 x Rijdraad 100mm2
  • 1x Draagkabel 150mm2
  • 1x Versterkingsleiding 150mm2.
(de eerst gebouwde baanvakken hadden een Draagkabel van 70 mm2 en 2x een Versterkingsleiding van 120 mm2)

Kenmerken B1 systeem:
  • geschikt voor 1500 Volt gelijkspanning
  • beweegbare Afspanningen voor rijdraad
  • Vast afgespannen draagkabel
  • conventioneel systeem (uitontwikkeld)
  • maximum snelheid 140 km/h
  • bij storingen relatief weinig nevenschade
  • Temperatuur gevoelig


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
60.000 bezoekers bij de opening Noord/Zuidlijn
Nieuwsbericht
Record aantal treinen rijdt op tijd
Nieuwsbericht
12 dagen bouwen aan derde spoor Betuweroute Zevenaar-Duitsland
Nieuwsbericht
Alstom shareholders approve combination with Siemens' Mobility business
Nieuwsbericht
Nijmegen krijgt een extra entree
Nieuwsbericht
Aanpak spooroverwegen voor een veilig spoor
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer
Nieuwsbericht
Veiligheidsmaatregelen langs spoor moeten beter
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing rond Leiden van start
Nieuwsbericht
Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail: Aantal ongevallen vrachtwagens toegenomen
Nieuwsbericht
Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht








[Banners]