Definitie


B3





De eerste ervaringen van de NS met een beweegbaar bovenleidingsysteem zijn opgedaan in het mijnverzakkingsgebied in Limburg. De noodzakelijke (hoogte-)correcties van het baanlichaam hadden grote invloed op de stand van de bovenleidingportalen (verzakking/scheefstand) en daarmee op de spanning in de draagkabel en de ligging van de rijdraden boven het spoor. Frequente aanpassingen waren noodzakelijk.  



In 1955 werden voor proef enkele zijsporen op het emplacement Beek-Elsloo omgebouwd in een beweegbaar systeem. De constructie bleek te voldoen, waarna in 1958 het baanvak Hoensbroek-Heerlen werd omgebouwd. Om hoogtecorrecties van de arm mogelijk te maken, werden uit veiligheidsoverwegingen de draagkabel en de versterkingsleiding aan isolatoren boven het spoor opgehangen.

Het eerste tracé dat voorzien werd van een beweegbaar bovenleidingsysteem was Beverwijk - Uitgeest in 1961, vooral bedoeld om eigen ervaring op te doen na succesvolle ORE-proeven in 1958.

Draagkabel en versterkingsleiding (elk 150 mm²) opgehangen aan isolatoren boven het spoor 2 rijdraden 100 mm²

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Besturingssysteem PSS 4000-R heeft M12 interface voor veeleisende toepassingen spoor
Weblogposting
Vernieuwing treinbeveiliging emplacement Roermond
Nieuwsbericht
Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef tegen trillingen Brabantroute wordt uitgebreid
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
Vicevoorzitter Claudia Reiner geeft startsein voor Techniek Nederland
Nieuwsbericht
Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht








[Banners]