Definitie


B3





De eerste ervaringen van de NS met een beweegbaar bovenleidingsysteem zijn opgedaan in het mijnverzakkingsgebied in Limburg. De noodzakelijke (hoogte-)correcties van het baanlichaam hadden grote invloed op de stand van de bovenleidingportalen (verzakking/scheefstand) en daarmee op de spanning in de draagkabel en de ligging van de rijdraden boven het spoor. Frequente aanpassingen waren noodzakelijk.  



In 1955 werden voor proef enkele zijsporen op het emplacement Beek-Elsloo omgebouwd in een beweegbaar systeem. De constructie bleek te voldoen, waarna in 1958 het baanvak Hoensbroek-Heerlen werd omgebouwd. Om hoogtecorrecties van de arm mogelijk te maken, werden uit veiligheidsoverwegingen de draagkabel en de versterkingsleiding aan isolatoren boven het spoor opgehangen.

Het eerste tracé dat voorzien werd van een beweegbaar bovenleidingsysteem was Beverwijk - Uitgeest in 1961, vooral bedoeld om eigen ervaring op te doen na succesvolle ORE-proeven in 1958.

Draagkabel en versterkingsleiding (elk 150 mm²) opgehangen aan isolatoren boven het spoor 2 rijdraden 100 mm²

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Mar 21, 2008 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam investeert in capaciteitsuitbreiding Havenspoorlijn
Nieuwsbericht
170 mln voor verbeteren spoorknooppunt en station Zwolle
Nieuwsbericht
Heiloo krijgt een tunnel onder het spoor
Nieuwsbericht
Interview met Erik Kerssies, Bouw & Infra Park, over InfraCampus, de infrasector en beheer en onderhoud
Artikel
Congres Beheer en onderhoud van infrastructuur: Geconcentreerd blijven op eigen taken!
Weblogposting
ProRail meet wissels vanaf nu volautomatisch
Nieuwsbericht
NS studeert op nieuwe werkplaats in Lelystad
Nieuwsbericht
Automatisch bestuurde trein komt eraan in Groningen
Nieuwsbericht
Vol trots presenteert Inter Visual Systems het Control Room Event 2018 programma
Weblogposting
Startschot aanpak stationsomgevingen Kennemerlijn
Nieuwsbericht
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Nieuwsbericht
Saldoloos reizen weer een stap dichterbij
Nieuwsbericht
NS: Meer reizigers op tijd in 2017
Nieuwsbericht
Alle treinen voor Nederlands hoofdrailnet nu in Nederlands eigendom
Nieuwsbericht
Pilz: Hercertificeringen voor kwalificatie CMSE® - Certified Machinery Safety Expert - Kennis opfrissen, experts blijven
Weblogposting
NS moderniseert nog eens 45 dubbeldekkers
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Grote spoorvernieuwing Rotterdam terwijl treinen blijven rijden
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]