Definitie


Scada





SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) is het computersysteem dat voor de gehele Betuweroute tussen Rotterdam en de Duitse grens de stroomvoorziening bewaakt.

Het SCADA-systeem voor de nieuwe goederenspoorlijn is onderverdeeld in twee delen: SCADA TES (voor de spoorbaan) en SCADA TTI (voor de tunneltechnische installaties). Elke set omvat twee computers en drie beeldschermen, die 24 uur per dag worden bediend door een eigen operator. Deze operators hebben het totaaloverzicht en kunnen op verzoek - bijvoorbeeld bij onderhoud - op specifieke delen van het spoortraject de stroom van de bovenleiding halen. Het computersysteem bepaalt vervolgens of, en zo ja hoe dat veilig kan. Ook incidenten - zoals een bovenleidingbreuk of het uitvallen van een onderstation - zijn via SCADA direct zichtbaar. De beveiligingsystemen van de Betuweroute zorgen zelf voor de juiste maatregelen. Vanuit SCADA vindt ook razendsnelle datacommunicatie plaats met de computers van de verkeersleiding in Kijfhoek.

Schakel- en meldcentrum

Het SCADA voor de Betuweroute staat in het schakel- en meldcentrum (SMC) in Rotterdam, één van de vier SMC's die Nederland rijk is. De twee operators voor de SCADA TES en SCADA TTI zitten hier naast elkaar in één ruimte, samen met de operators voor vergelijkbare systemen voor de hogesnelheidslijn en het 'traditionele' 1500 volt spoor. De operators kunnen hierdoor het werk van elkaar overnemen. Het nieuwe SCADA is op maat gemaakt voor de Betuweroute en herinnert in niets meer aan het oude systeem voor 1500 volt spoorlijnen. Ook het onderhoud en het beheer zijn daarom opnieuw opgezet. Er is zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij het bestaande systeem, om het gebruiksvriendelijk te houden. Ondanks de complexe techniek is sprake van een groot bedieningsgemak. Aan de beschikbaarheid van het nieuwe SCADA zijn in het contract met de aannemer hoge eisen gesteld.

Testen

Het testen van SCADA door de aannemer is op de Betuweroute gebeurd door lokaal langs het tracé de bovenleiding in en uit te schakelen. In het SMC was vervolgens direct te zien of de juiste meldingen binnenkwamen. Vanzelfsprekend spelen SMC en SCADA ook hun rol in de integrale testen die plaatsvinden tussen nu en eind 2006.

Een belangrijk extra aandachtspunt voor SCADA is de opleiding van operators. Zij moeten tijdig leren omgaan met het nieuwe computersysteem, goed weten te reageren op foutmeldingen en feilloos buitendienstnemingen van het spoor realiseren.

Bron

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 24, 2010 by pieter gardenier.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]