Definitie


Scheiding van beheer en vervoer





Tot 1995 was er in Nederland één grote spoorwegorganisatie: de Nederlandse Spoorwegen (NS). Vanwege de Europese regelgeving moest er een scheiding komen tussen het beheer van en het vervoer op het spoor. Bedoeling hiervan was meer markwerking te krijgen. NS werd in 1995 daarom opgedeeld in de drie taakorganisaties Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding (samen het beheer), het zelfstandige NS (het vervoer) en enkele onderdelen die zijn verzelfstandigd of door particuliere organisaties zijn overgenomen. Hieronder vallen (inclusief latere afscheidingen en overnames):
  • NS Ingenieursbureau (werd Holland Railconsult en sinds 2006 Movares)
  • Articon (overgenomen door Arcadis)
  • NS Goederen (werd Railion)
  • NS Infraservices (overgenomen door Strukton, dat zelf in het verleden ook al door de NS opgericht is)
  • Materieel & Werkplaatsen (werd NS Materieel en sinds 1999 NedTrain)
  • Centrum voor Informatieverwerking (CVI) (overgenomen door EDS)
  • NS Materieel Engineering (werd Nedtrain Consulting en sinds 2006 Register Rail Europe)
  • NS Technisch Onderzoek (werd AEA Technology Rail en sinds 2006 Deltarail)
  • SE ArboErgonomie (overgenomen door Arbo Management Groep). In 2001 is de ergonomie-poot door een buy-out als zelfstandige onderneming geworden doorgegaan onder de naam Intergo.
  • Een vreemde eend in de bijt is Telfort. NS had een aandeel in deze aanbieder van mobiele telefonie, maar heeft deze in 2000 verkocht. Met het ontvangen bedrag is het fonds FENS ingesteld.
Taakorganisaties

Bestuurlijk vielen de drie taakogranisaties Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding nog wel onder de NS. Op 1 januari 2003 zijn ze echter van de NS losgekoppeld en samen gegaan onder de naam ProRail, waarbij de spoorwegveiligheidstaak (Railned Spoorwegveiligheid) naar Inspectie Verkeer en Waterstaat is overgegaan.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on Feb 11, 2009 by lex vb.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt spooronderhoud Betuwe aan Strukton Rail
Nieuwsbericht
Station Hollands Spoor heeft een nieuwe tunnel
Nieuwsbericht
ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE
Nieuwsbericht
ProRail test systeem voor meer treinen op bestaand spoor
Nieuwsbericht
Betere prestaties treinen hogesnelheidslijn
Nieuwsbericht
Slimme mobiele camera's tegen overlast op het spoor
Nieuwsbericht
CEO ProRail benoemd tot president EIM Rail
Nieuwsbericht
Alle stations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden
Nieuwsbericht
Stem voor de Blije Reizigers Prijs 2017: Genomineerden bekend!
Weblogposting
Railforum: Innovatiecongres - Benutten van talenten
Weblogposting
Railforum: Kenniskring Stedelijke Rail: Technische ontwikkelingen in stedelijk railmaterieel
Weblogposting
NS Dienstregeling 2018: 7 dagen per week tienminutentrein
Nieuwsbericht
Nieuw contract aanleg spoorterminal Haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Railforum: Tweede bijeenkomst kenniskring Systeemintegratie
Weblogposting
Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
Zwitserland wil leren van onze testdagen
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht








[Banners]