Definitie


Schipholtunnel





De Schipholspoortunnel is in 1978 in gebruik genomen. De tunnel is 5.800 meter lang en is onderdeel van de Schiphollijn tussen Amsterdam en Hoofddorp.

De spoortunnel ligt onder de vertrekhal van de luchthaven Schiphol en Schiphol Plaza het winkelcentrum van de luchthaven. Tevens gaat de tunnel onder de Buitenveldertbaan door. Aan de andere kant ligt de tunnel net iets ten zuiden van de Zwanenburgbaan. Halverwege de tunnel ligt het station Schiphol.

Aan het einde van de jaren negentig werd de spoortunnel verdubbeld wegens de toename van het treinverkeer. De verdubbeling is gereed gekomen in mei 2001.

De HSL-Zuid is in het jaar 2006 aangesloten op de Schiphollijn. Schiphol heeft internationale en nationale treinverbindingen met de steden:
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Rotterdam
  • Utrecht
  • Amersfoort
  • Leeuwarden
  • Groningen
  • Eindhoven
  • Breda
  • Antwerpen
  • Brussel
  • Parijs
  • Berlijn
Daarnaast is station Schiphol een belangrijke halte van de Zuidtangent, een snelle busverbinding naar Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel, Amsterdam Zuidoost, Hoofddorp, Vijfhuizen en Haarlem. Ook stoppen alle Schiphol Sternet bussen op deze halte.

Configuratie

De spoortunnel bestaat uit twee buizen met elk twee sporen, vier sporen in totaal. Hiertussen ligt een vluchtgang. Ter plaatse van het station, met drie eilandperrons van elk 430 meter lang, liggen zes sporen naast elkaar. Op de buitenste eilandperronsporen wordt dynamisch verkeersmanagement toegepast.

Bouwmethode

De spoortunnel is uitgevoerd als de open bouwput-methode. Daar waar de Buitenveldertbaan kruist zijn vier afzinkelementen met een lengte van elk 125 meter toegepast. Deze elementen zijn voorgebouwd in een speciaal aangelegd bouwdok, in het tracé van de spoortunnel. Tijdens een onderhoudsperiode van de Buitenveldertbaan is deze tijdelijk opengebroken waarna de afzinkelementen naar hun definitieve plek zijn gevaren.

Schipholtunnel in aanbouw (1992)

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 03, 2008 by katja torbijn.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Europese bijdrage voor Nederlandse infrastructuur en luchtvaart
Nieuwsbericht
Rover: 4 punten om groei OV te financieren en te versnellen
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
IenW maakt werk van veilige en duurzame mobiliteit
Nieuwsbericht
Sensoren op reizigerstreinen
Nieuwsbericht
Het spoor een belemmering in de natuur?
Nieuwsbericht
Aannemer bouw spoorverdubbeling Zevenaar - Didam bekend
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar - Amsterdam
Nieuwsbericht
ProRail: Swietelsky gefeliciteerd!
Nieuwsbericht
Lingense Alliantie komt op stoom in Geldermalsen
Nieuwsbericht








[Banners]