Definitie


Sophiaspoortunnel





De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Week van de circulaire economie
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
ProRail: 2019: we hebben er zin in!
Nieuwsbericht
Treinen staan minder vaak stil
Nieuwsbericht
Testrit met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Publicatie Netverklaring 2020: nieuwe 'menukaart' voor vervoerders
Nieuwsbericht
Zondag 9 december start nieuwe dienstregeling 2019
Nieuwsbericht
Minder hinder voor reizigers door werkzaamheden aan het spoor
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
ProRail gunt grootste spoorcontract PHS Rijswijk - Rotterdam aan Strukton
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet maakt einde aan onbewaakte overwegen
Nieuwsbericht
Bouw derde spoor Zevenaar afgerond
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Utrecht heeft aan alle kanten dubbel spoor
Nieuwsbericht
ProRail krijgt sleutelrol bij invoering ERTMS
Nieuwsbericht
Groot rangeerterrein bij Zwolle duurzaam op de schop
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht








[Banners]