Definitie


Sophiaspoortunnel





De Sophiaspoortunnel is één van de drie voornamelijk geboorde tunnels in de Betuweroute, die loopt van emplacement Kijfhoek naar Papendrecht, waar hij parallel aan (en ten noorden van) de A15 boven komt.

De tunnel is zes km lang en kruist twee snelwegen (A16 en A15) en twee rivieren (De Noord en haar parallelstroom De Rietbaan). Hij vormt het eerste stuk van het A15-gedeelte van de Betuweroute (km 0 tot km 6). De Sophiaspoortunnel bestaat uit twee buizen. Het middelste gedeelte is geboord, de uiteinden zijn traditionele cut-and-cover tunnels. Het geboorde gedeelte gaat onder VINEX-locatie De Volgerlanden in Hendrik-Ido-Ambacht (en een beetje Zwijndrecht) door.

In verband met de verwachtte geluid- en trillingsoverlast vanwege goederenpassages door de tunnel is de ontwikkeling van de VINEX-locatie nagenoeg gestopt totdat er meer duidelijkheid over is.

De inlay van de tunnel is een betonnen bak met daarin een ballast bed. Het spoor is verder opgebouwd met monoblok dwarsliggers (NS90) en UIC60 spoorstaven. De tunnel is voorzien van een sprinklerinstallatie voor het langdurig koel houden van een eventuele brand. In de tunnel zit, bij de overgang van cut-and-cover naar geboord ter hoogte van km 1.3 een valdeur in verband met eventuele overstromingen. De tunnel verbindt namelijk twee dijkringen (polders) en om te voorkomen dat de andere polder ook volstroomt als een van de dijkringen heeft gefaald, diende de tunnel te zijn voorzien van een eigen waterkering.

Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page was last changed in Railpedia on May 02, 2008 by rené verharen.


Deze definitie of dit lemma wijzigen? Een nieuw lemma starten? Dat kan! Klik hier en mail ons!


Deel dit artikel:                   





Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle
Nieuwsbericht
ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder
Nieuwsbericht
ProRail opent meldpunt gevaarlijke situaties op overwegen
Nieuwsbericht
Trein wint terrein bij goederenvervoer
Nieuwsbericht
Interview met Rob van der Bijl over zijn visie op het OV
Artikel
Testritten met extra lange goederentreinen
Nieuwsbericht
Meer treinen naar Amsterdam CS en Amsterdam Zuid
Nieuwsbericht
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Ricardo Rail verwelkomt Robert Oosterhof, Business Man. Signalling & Infra
Nieuwsbericht
Alstom levert nationaal on-board treinbeveilingssysteem in Noorwegen
Nieuwsbericht
NS: Aantal impactvolle verstoringen bleef in 2017 ongeveer gelijk
Nieuwsbericht
Event
Kamerbrief Jaarrapportage impactvolle verstoringen 2017
Nieuwsbericht
Einde aan chloortransporten door Nederland
Nieuwsbericht
Numerous world premieres at InnoTrans 2018 now online
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start
Nieuwsbericht
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Eerste treinen maandag over nieuwe spoorbrug Utrecht
Nieuwsbericht
Dag van de Rail 2018: Hoe bereikbaar is het Noorden van Nederland?
Weblogposting
Aanpassing infrastructuur HSL nodig om prestaties te verbeteren
Nieuwsbericht
Nieuwe spoorlijn Roodeschool-Eemshaven open
Nieuwsbericht
Meer verstoringen op het spoor door invloed van buitenaf
Nieuwsbericht








[Banners]